अनूदित कथा : तीनजना शिक्षक–तीन अचम्मका झलक

~लक्ष्मीकान्त वैष्णव~
अनुवाद : महेन्द्र महक

पहिलो झलक : पहिलो शिक्षक

शिक्षक (मास्टर) रित्तो झोला बोकेर खाद्यान्न भण्डार केन्द्रमा लाइनमा लागेको छ । उसका अगाडि र पछाडि थुप्रै मान्छे पनि लाइनमा उभिएका छन् । धेरै बेरदेखि मास्टर लाइनमा उभिएको छ । उसको पछाडिका

मान्छेहरु उसलाई ठेल्दै पेल्दै अगाडि बढिरहेका छन् । मास्टर अगाडि बढ्नका लागि रस्साकस्सी गर्छ तर यही बेला अर्को भुसतिघ्रे मान्छेले उसको पेटमा कुहिनाले बजाउँछ । मारको पीडा असहृय भएपछि पेट मिच्दै भुइँमा थचारिन्छ ।

– पेटमा किन हानिस् ?

– त्यसो भए फेरि उठ, म तिम्रो ढाडमा बजाउँछु । मास्टर डराएर चुपचाप बसिरहन्छ ।

– म बुद्धिजीवी हुँ, मेरो पेटमा यसरी मुड्की बजार्न लाज लागेन !

– यहाँ बुद्धिको केही काम छैन । लठ्ठी छ भने भैंसी हकारे हुन्छ, नत्र भने रित्तो झोला बोक्ने जाने !

– तर, ममाथि भावी पींढी निर्माणको दायित्व छ । मैले खाद्यान्न पाइनँ भने मैले खाने के ? खाइनँ भने के पढाउने ?

– बकबास बन्द गर ! दायित्वको कुरा गर्छ । दुइ कौडीको मास्टरले पनि पींढी निर्माणको कुरा गर्छ बा ! अहिलेको पींढीलाई तेरो आवश्यकता नै छैन । उसले आप्mनो निर्माण आपैmले गरिरहेको छ । पींढी निर्माणको कुरा गरेर तैंले आप्mनो औकात बिर्सिदै छस् । तेरो औकात नै के छ– यही पींढीले दिएको फीसको बलमा तेरो गुजारा चल्छ ।

पछाडि उभिएका दुइजना सज्जनहरु आएर मास्टरलाई उभिन सघाउँछन् । उसले अझैं पनि हातले आफ्नो पेट थिचिराखेको छ । पेट सुम्सुम्याइरहेको छ ।

– के हो मास्टर सा’ब तपाइँ मास्टर भएर पनि नाटक गर्नुहुन्छ ? –धर्मात्मा नम्बर एकले भन्यो ।

– नाटक कसले गर्दैछ र ? मेरो पेटमा मुड्कीले हानियो । एउटा शिक्षकको पेटमा यसरी हान्न लाज लाग्नुपथ्र्यो ।

– लात्तीले हानेको होइन क्यारे । पेटमा लात हान्नु पो पाप हो, कुहिनाले हान्नु त पाप होइन । –मार्ने मान्छेको स्वर ।

– अब लात्तीले हिर्काउने इच्छा मनमा बाँकी रहेको छ भने त्यो पनि गरिहाल न । –मास्टरले गान्धीवादी बोलीमा भन्यो ।

मार्ने मान्छेले लात्तीले हिर्काउनका लागि लात्ती उठाउँछ ।

– ए ! ए ! के गर्दैछौ ? –धर्मात्मा नम्बर एकले भन्यो ।

– मार ! मार ! गरीब मास्टरलाई जसले पनि लात्ता हान्छ । मास्टरको दयनीय स्वर ।

–अब आपैmले भनिरहेको छ भने बिचरालाई लात्ता पनि हिर्काइहाल । धर्मात्मा नम्बर दुइको बोली ।

मार्नेवालाले लातले हिर्काउँछ । मास्टर पेटमा लात पर्नेबित्तिकै चित्त खाएर भुइँमा पछारिन्छ । मार्ने मान्छे र दुवै धर्मात्मा मिलेर उसलाई घिसार्दै लाइनभन्दा बाहिर पु¥याउँछन् । तीनै जनाको मुहारमा लाइनमा एक जना कम भएकोमा प्रसन्नताको भाव छ ।

– यो त बेहोस भएजस्तो छ । मार्नेवालाले भन्छ ।

– पींढी निर्माणको दायित्व बेहोस पल्टिएको छ । धर्मात्मा एकको आवाज ।

– बिचरो ! धर्मात्मा दुइले मुख बनाउँछ ।

– ए ! ए ! धेरै बिचरो बिचरो न भन । धेरै दया देखायौ भने फेरि लाइनमा आएर उभिएला नि ! मार्नेवालाले भन्यो ।

बेहोस मास्टर कराउँदै आँखा खोल्छ । मार्नेवाला, धर्मात्मा एक र धर्मात्मा दुइ तीनै जना मरिमरि हाँसिरहेका हुन्छन् ।

झलक दुइ : दोस्रो शिक्षक

स्थान : मास्टरको कोठा ।
समय : दिउँसोको बाह्र बजेको छ ।
तापमान : पसिना बगिरहेको छ ।
वातावरण : कोठाबाहिर हावाको लू अनि कोठाभित्र पसिनाको बू (दुर्गन्ध) ।
पात्र : मास्टर र एक जना बीमा एजेन्ट भुइँमा गुन्द्री ओछ्याएर कुरा गरिरहेका छन् ।

– बीमा गराउनुभयो ?
– छैन ।
– केटाकेटी कति छन् ?
– सात ।
– सात ! सात–सात जना किन ?
– के गरुँ ? अब बच्चा हुन पनि बन्द भइसक्यो ।
– श्रीमती त एउटी मात्रै हो ?
– हो, एउटी मात्रै । तर त्यही पनि अब पूरा बचेकी छैन, अधमरी भइसकी !
– उसो भए कतिको बीमा बनाऊँ ?
– मलाई बीमा गराउनु छैन ।
– किन ?
– पैसा नै बच्दैन । प्रिमियम कहाँबाट दिउँला ?
– तर पनि, सात–सात जना छोराछोरी अनि एउटी मात्र स्वास्नीको तपाइँपछिको अवस्था के होला ?
– मेरो जबमा कुनै रिस्क छैन ।
– अचम्म छ ! पढ्दा–पढ्दा तपाइँ बहुलाउनुभो भने, या तपाइँको दिमागको नसा फुट्यो भने…।
– कसरी फुट्छ ? मैले पढ्नै छोडिसकें ।
– तर मास्टरी काम त नपढेर चलाउनै सकिदैन त !
– चलाइहाल्छौं, नपढेरै चलाइहाल्छौं ।
– कसरी ?
– ‘ट्रेड सिक्रेट’ बताउनु हुँदैन के ?
– ए ! अनि कतिको बीमा बनाऊँ त ?
– मैले भनिसकें नि ! मेरो जबमा कुनै रिस्क छैन ।
– रिस्क छैन ! अचम्म छ बा ! अहिले भर्खरै एकजना मास्टरलाई चिट खोसेको अपराधमा एउटा केटाले परीक्षा हलमा नै छूरी रोपिदियो ।
– तपाइँलाई गलत जानकारी रहेछ, केटाले केवल चप्पलले हानेको थियो ।
– होइन, होइन । जानकारी तपाइँको गलत रहेछ । जुत्ता खाने शिक्षक अर्कै हो । मैले जसको कुरा गरिरहेको छु उसलाई चक्कुले नै हानिएको हो ।
– अनि के भयो ?
– अनि के ? मास्टरले दाँत बाँधिहाल्यो ।
– भनेको ?
– भनेको मास्टर म¥यो ।
– ठ्याक्कै मरिहाल्यो !
– हजुर ! तत्काल यमराजकहाँ पुग्यो । ‘इट वाज एन इन्स्टान्टेनियस डेथ ।’ मास्टर क्षणभरका लागि अचम्ममा प¥यो ।
– ल भन्नुहोस् अब, कतिको बीमा बनाऊँ ?
– मैले भनिसकें नि मेरो जबमा कुनै रिस्क छैन ।
– अचम्म पर्छु म त ! भगवान नगरोस् कि तपाइँलाई पनि कसैले चक्कु पेटमा …।
– कसरी चक्कु रोप्छ ? म त्यस्तो अवस्थाको सिर्जना नै हुन दिन्न ।
– आप्mनो नैतिक दायित्व पनि पूरा गर्नुहुन्न ? दुनियाँले तपाइँमाथि थुक्ने छ ।
– उसो भए के जुत्ता खानु वा चक्कु रोपिमाग्नु नैतिक दायित्व हो ?
– मैले त्यस्तो कहाँ भने र ? यी त नैतिक दायित्व पूरा गर्नुका परिणाम हुन् ।
– मैले यस्तो काम गर्न सक्दिनँ ।
– तर, तपाइँमाथि भावी पींढी निर्माणको दायित्व छ… तपाइँ कस्तो गैरजिम्मेवारीपूर्ण कुरा गरिरहनुभएको छ ?
– अहिले भर्खरै तपाइँले भन्नुभयो कि एकजना नैतिकताको दावेदारी गर्ने शिक्षकलाई छूरा हानेर मारियो !
– हजुर ।
– उसको नाममा कुनै रुने मान्छे छ ?
– हजुर । उसको श्रीमती ठूलो–ठूलो आवाजमा रोइरहेकी छ ।
– श्रीमतीबाहेक अरु कोही ?
– अरु कोही किन पो रुन्थ्यो ?
– उसो भए, आउनुहोस्, त्यस बिचराको नाममा हामी एकैछिन रोइदिऊँ !
– तर, रोइसकेपछि तपाइँले बीमा बनाउनुपर्छ ।
– पहिला नैतिकताको मृत्यु भएकोमा त रोइदिऊँ । त्यसपछि बीमाको विषयमा सोचौंला ।
– सोचौंला ! रोइसकेपछि पनि केवल सोचौंला ! हुन्न हुन्न । (भावुक बन्दै जान्छ) मास्टर सा’ब तपाइँ बीमा गराइहाल्नुहोस् । तपाइँमाथि भावी पींढी निर्माणको दायित्व छ । तपाइँले आप्mनो दायित्व पूरा गर्न सक्नुहुन्छ । चिट खोस्नु तपाइँको अधिकार हो, कर्तव्य हो, त्यो काम तपाइँ गर्न सक्नुहुन्छ । तपाइँ अनैतिक काम रोक्नुहुनेछ ।

स्वर दयनीय हुँदै जान्छ ।) र… उता केटाहरु चक्कु लिएर घुमिरहेका छन् मास्टर सा’ब । उनीहरुले… पक्कै पनि तपाइँलाई पनि चक्कु हान्न सक्छन् । तपाइँ पनि यमराजकहाँ पुग्न सक्नुहुन्छ । यस मास्टर, इट वील वी अ केस अफ इन्स्टान्टेनियस डेथ । अनि यसपछि… तपाइँका सात–सात अनाथ, अबोध, निर्दोष छोराछोरी र तपाइँकी एउटी मात्र निरीह, बेसहारा, अबला श्रीमतीको तपाइँको मृत्युपछि के होला ? सोच्नुहोस्, मास्टर साहब, सोच्नुहोस्… मेरा पनि सात–सातवटा छोराछोरी छन्, एउटी एकमात्र श्रीमती छिन् । तपाइँले त बीमा बनाउनैपर्छ मास्टर साहब !

बीमा एजेन्ट बेसरी रुन थाल्छ । चिच्याइ–चिच्याइ रुन थाल्छ । उसको भावभंगीमाबाट यस्तो लाग्छ कि आप्mनै दुःख बाट दुःखी भएर रोइरहेको छ । मास्टर पनि उसको अँगालोमा आएर रुन्छ । दुवै जना धेरै बेरसम्म रोइरहन्छन् । अनि बीमा एजेन्ट आप्mना कागज, फाइल आदि बोकेर चुपचाप मास्टरको कोठाबाट बाहिरिन्छ ।

झलक तीन : तेस्रो शिक्षकको कथा

मास्टर पालथी मारेर बसेको छ । उसको चारैतिर परीक्षाका कापीहरुको थुप्रो लागेको छ । उसले पाना गनेर नम्बर दिइरहेको छ । उसको नजिकै एसएलसी फेल उसकी श्रीमती र नौ कक्षामा पढ्ने उसको ठूलो छोरा पनि बसेका छन् । सबैले कापी जाँचिरहेका छन् । परीक्षाका कापीहरु आइए, बीएदेखि लिएर एमएसम्मका छन् ।

ढोकामा आफू आएको कुनै संकेत नगरेरै दुइटा प्रतिबिम्ब कोठामा देखिन्छन् । एक जना प्रौढ मान्छे छ, अर्को फिल्मी नायकको जस्तो देखिने आवरणमा सजिएको बीस–बाइस वर्षको युवक छ ।

– हामी आउन पाउँछौं ?
– अभ्यागतहरुलाई स्वागत छ !
– के हुँदैछ ?
– आलु ताछ्दैछु । –मास्टरले यस्तो भन्न चाहन्थ्यो तर पनि उसले भन्यो, ‘हजूर, कापी जाँच्दैछु ।’
– कति कक्षाको ?
– हजूर, बीए को हो ।
– यसलाई चिन्नुहुन्छ ? ठूलो मान्छेले युवातिर संकेत गरेर भन्यो ।
– सबै ऐरेगैरेलाई चिन्नैपर्छ भन्ने के छ ? मास्टरले यस्तो भन्न चाहन्थ्यो । तर विनम्रतापूर्वक भन्यो, ‘यो भन्दा पहिला कहिल्यै भेटघाट हुने सौभाग्य प्राप्त भएन ।’
– उहाँले बीए पढ्दै हुनुहुन्छ ।
– तपाइँको दर्शन पाएर म धन्य भएँ ।
– उहाँको कापी त निकाल्नुहोस्, सर ।
– र यिनका कापीहरु पनि ! केटाले आठ दश जना थप नम्बर लेखिएको कागजको टुक्रा मास्टरको हातमा राखिदियो ।
– ए ! यिनी के तिम्रा बाऊका कापी हुन् ? मास्टरले भन्न चाहन्थ्यो । तर विनम्रतापूर्वक भन्यो, ‘यिनी सायद तपाइँका साथीहरुका कापी होलान् ।’
– हजूर । लङ्गौटिया साथीहरु हुन् ।
– अच्छा ! मैले सोचेंको थिएँ ‘फूल पेन्टीहरु’का हुन् । मास्टर सानो आवाजमा बोल्यो । अनि भन्यो– ‘तर नम्बर बढाउन अनैतिक काम हो ।’
– बढाइदिनुहोस् न ! तपाइँको के जान्छ !– साम नीति ।
– यो अनैतिक काम हो ।
– तपाइँलाई एउटा कापी जाँच गरेको कति मिल्छ ?
– हामीबाट सय रुपैयाँ लिनुहोस् । तर नम्बर बढाउनुहोस् । –दाम नीति ।
– अहँ, यो काम अनैतिक हो र म अनैतिक काम गर्न सक्दिनँ ।
–तपाइँलाई थाहा छ, यदि तपाइँले हामीले भनेको काम गर्नुभएन भने बीच चौराहामा तपाइँको छाला काढिन सक्छ । कलेजको अध्यक्ष मेरो मामा हो, तपाइँको जागिर जान सक्छ । एक–एक पैसाका लागि तपाइँले तड्पिनुपर्ने हुन सक्छ । तपाइँका छोराछोरी भीख माग्नका लागि हातमा टिनको कटौरा लिएर गल्ली–गल्ली चहार्नुपर्ने अवस्था सिर्जना हुन सक्छ ।–दण्ड नीति ।
–ज्यान जाला तर यस्तो अनैतिक काम गर्दिनँ । मेरो शरीरको चाहे टुक्रा–टुक्रा पार, मेरो शरीरको सबै रगत बगाइदेऊ तर मबाट यस्तो काम हुँदैन ।
ठूलो मान्छेले पासा पल्टियो । अब उसले भेद नीतिको अनुसरण गर्न थाल्यो ।
– अनि तपाइँले गगनको नम्बर त थपिदिनुभएको थियो नि !
– कसले भन्यो ? के प्रमाण ?
– प्रमाण त दिदै गरुँला । अनि, तपाइँले छात्रा कृष्णालाई परीक्षा हलमा चिट पु¥याइदिनुहुन्थ्यो हैन ?
– प्रमाण ?
– प्रमाण दिदै गरुँला । अनि, छात्रा रामकली र लक्ष्मीबाइसँग तपाइँको माया पिरती धेरै लामो समयसम्म चल्यो हैन ?

मास्टरको श्रीमती र छोरा उठेर भित्र जान्छन् ।
–अनि, छात्रा रामकलीका गाला सुम्सुम्याउँदै उसको कपालमा गुलाफ लगाइदिदै गर्दा चङ्गीलाल र मङ्गीलालले तपाइँलाई रङ्गेहात समातेका हुन्, होइन ?

मास्टर साहब साष्टाङ्ग दण्डवत्को मुद्रामा ठूलो मान्छेको सामु उभिन्छ ।
– पुग्यो–पुग्यो दयानिधान । अब अरु नखोल यी राजका कुराहरु ।
– उसो भए कापी खोल्नुहोस् । मास्टरले रोलनम्बर लियो र कापी खोतल्न थाल्यो ।
– अरे, यी त हिन्दीका कापी हुन् ! मसँग हिन्दीका कापी छैनन् ।
– किन ? हिन्दी त तपाइँ आपैmले पढाउनुहुन्छ, होइन र ?
– हो, तर कापी अंग्रेजीका जाँचिरहेको छु ।
– त्यस्तो किन ?
– हिन्दीको ‘इग्जामिनरशिप’ पाइएन ।
– अनि अंग्रेजीको चाहिँ पाउनुभयो !
–हजूर, मैले अंग्रेजी पनि पढेको छु । यसपछि मास्टर ‘नरो वा कुञ्जरो वा’ को स्टाइलमा विस्तारै बोल्यो– खासमा कुरा के भने नि मेरो फूपाज्यू अंग्रेजीको डिपार्टमेन्ट चीफ हुनुहुन्छ । मास्टर चार इञ्च अग्लो बिछ्यौनामा बसेको थियो । झूठो बोलेर बिछ्यौना एकातिर सर्कायो र भूँइमा नै बस्यो ।
–अचम्म छ ! पढाउने एक थोक, जाँच्ने अर्को थोक !
मास्टर अनकनायो, लाज पचाउने उपाय खोज्न थाल्यो ।
–धन कमाउने एक मात्र उपाय यही त हो । यो पेशामा रिश्वत, घुस केही पनि चल्दैन । साह्रै अनेस्ट जब हो यो । आगन्तुक दुवै जना उठेर हिड्छन् । मास्टर फेरि पन्ना गनेर नम्बर दिन थाल्छ ।

हिन्दी भाषाबाट अनुवाद गरिएको यस कथाका कथाकार लक्ष्मीकान्त वैष्णव (१९४०–१९८९) भोपाल भारतका हुन् ।


मूल लेख : तीन अदद मास्टर : तीन अदद झलकियां / लक्ष्मीकान्त वैष्णव

झलकी पहली : पहले मास्टर की

मास्टर झोला लेकर राशन की लाइन में लगा है। मास्टर के आगे बहुत से लोग लगे हैं, मास्टर के पीछे बहुत से लोग लगे हैं। बहुत देर हो गई है, मास्टर अपनी ही जगह खड़ा है। पीछे के लोग उसे ठेल-ठेलकर आगे बढ़ते जा रहे हैं। मास्टर आगे बढ़ने के लिए हाथ-पांव मारता है, तो एक तगड़ा-सा आदमी हाथ की कुहनी से उसके पेट पर आ मारता है। मास्टर पीड़ा से आकर पेट पकड़कर बैठ जाता है।

-पेट पर क्यों मारा?

-तो उठो, पीठ पर मार देते हैं।

मास्टर डर के मारे बैठा रहता है।

-मैं बुद्धिजीवी हूं मेरे पेट पर मत मारो।

-बुद्धि का इधर कोई काम नहीं। लाठी हो तो भैंस हांक लो, अन्यथा झोला उठाओ और रास्ता नापो।

-पर मुझ पर भावी पीढ़ी के निर्माण का दायित्व है। मुझे गल्ला नहीं मिला तो मैं खाऊंगा क्या? और खाऊंगा नहीं तो पढ़ाऊंगा क्या?

-अबे, चल दायित्व वाले! दो कौड़ी का मास्टर, पीढ़ी के निर्माण की बात करता है। अब पीढ़ी को तेरी जरूरत नहीं रही। वह अपना निर्माण स्वत: कर रही है। पीढ़ी के निर्माण की बात करके तू अपनी औकात भूल रहा है। तेरी हस्ती ही क्या है-पीढ़ी की फीस पर पलने वाला!

पीछे से दो धर्मात्मा आगे बढ़कर मास्टर को उठाकर खड़ा कर देते हैं। मास्टर अब भी पेट सहला रहा है।

क्या मास्साब आप मास्टर होकर नाटक करते हैं? -धर्मात्मा नं. 1 ने कहा।

नाटक कौन कर रहा है? मेरे पेट पर मार दिया गया है। एक मास्टर के पेट पर मारते थोड़ी शर्म तो आनी चाहिए थी।

तोकोई लात थोड़े ही मारी है। पेट पर लात मारना पाप है, कुहनी मारना नहीं। -मारने वाले का स्वर।

-अब लात मारने की तमन्ना मन में रह गई हो तो वह भी मार लो।-मास्टर ने गांधीवादी लहजे में कहा।

मारने वाला मारने के लिए लात उठाता है।

-अरे-अरे, क्या कर रहे हो धर्मात्मा नं. 1 ने कहा।

-मार लो, मार लो। गरीब मास्टर को सभी लतियाते हैं। -मास्टर का दयनीय स्वर। -अब खुद ही कह रहा है तो मार भी दो बेचारे को। धर्मात्मा नं. 2 ने दया दिखाते हुए कहा।

मारने वाला लात मार देता है। मास्टर पेट पर लात पड़ते ही गश खाकर गिर पड़ता है। मारने वाला और दोनों धर्मात्मा उसे घसीटकर एक ओर कर देते हैं। तीनों के चेहरे पर लाइन में एक आदमी कम हो जाने की प्रसन्नता का भाव है।

-बुद्धि बेहोश पड़ी है। -मारने वाला।

पीढ़ी के निर्माण का दायित्व बेहोश पड़ा है।-धर्मात्मा नं. 1।

-बेचारा। -धर्मात्मा नं. 2।

-अरे-अरे, बेचारा-वेचारा मत करो। ‘सिम्पैथी’ दिखाओगे तो फिर आकर लाइन में लग जाएगा।-मारने वाला।

बेहोश मास्टर थोड़ी-सी आखें खोलकर कराह भरता है। मारने वाला, धर्मात्मा नं. 1 और धर्मात्मा नं. 2 तीनों ठहाका मारकर हंसते हैं।

झलक दूसरी : दूसरे मास्टर की

स्थान : मास्टर की खोली। समय : दिन के साढ़े बारह बजे। तापमान : पसीने छूट रहे हैं। वातावरण : खोली के बाहर हवा की लू और खोली के भीतर पसीने की बू। पात्र : मास्टर और एक बीमा एजेंट जमीन पर बोरा बिछाकर बैठे हैं।

-बीमा कराया?

-नहीं।

-कितने बच्चे हैं?

-सात।

-सात! सात क्यों?

-क्या करूं! अब होने बंद हो गए।

.-बीवी तो एक ही है ना?

-हां। वह भी अब पूरी नहीं बची है।

-तो कितने का बीमा कर दूं?

-बीमा नहीं कराना।

-क्यों?

-पैसे ही नहीं बचते। प्रीमियम कहां से भरूंगा?

-फिर भी, सात बच्चों और इकलौती बीवी का आपके बाद?

-मेरे जाब’ में कोई ‘रिस्क’ नहीं।

-कमाल है! पढ़ते-पढ़ते आप पागल हो जाएं, दिमाग की नस फट जाए… -कैसे फटेगी मैंने पढ़ना ही छोड़ दिया है।

-लेकिन मास्टर का काम बिना पड़े नहीं चल सकता।

-चला लेते हैं।

-कैसे?

– ‘ट्रेड-सीक्रेट’ बताए नहीं जाते।

-अच्छा! तो कितने का बीमा कर दूं?

-कहा न, कि मेरे जाब में कोई रिस्क नहीं।

-रिस्क नहीं! कमाल है। अभी-अभी एक मास्टर को नकल पकड़ने के अपराध में एक लड़के ने परीक्षा-हाल में छुरा भोंक दिया।

-आपका ख्याल गलत है। लड़के ने सिर्फ जूता मारा था।

-जी, आपका ख्याल गलत है। जूता किसी और मास्टर को मारा होगा। मैं जिसकी बात कर रहा हूं उसे छुरा भोंक दिया गया।

-फिर?

-फिर क्या, मास्टर टें बोल गया।

-यानी?

-यानी मर गया।

-बिलकुल मर गया?

-जी हां, तत्काल मृत्यु को प्राप्त हो गया। ‘इट वाज एन इंस्टांटेनियस डैथ।’ मास्टर क्षणभर के लिए भौंचक्का-सा हो जाता है।

तो फिर कितने का बीमा कर दूं?

-कह दिया न, कि मेरे जाब में कोई रिस्क नहीं।

-कमाल है! खुदा न खास्ता आपको किसी ने छुरा…

कैसे भोंकेगा मैं छुरा झुकवाने का काम ही नहीं करूंगा।

-अपना नैतिक दायित्व भी नहीं निबाहेंगे जमाना आप पर थूकेगा।

-तो छुरा भुंकवाना या जूता खाना नैतिक दायित्व है?

-मैंने यह कब कहा? ये तो नैतिक दायित्व निबाहने के परिणाम मात्र हैं।

-मुझसे यह नहीं होगा।

-पर आप पर भावी पीढ़ी के निर्माण का दायित्व है आप कैसी गैर-जिम्मेदारी की बात करते हैं?

-अभी आपने फरमाया कि एक नैतिकता के दावेदार को छुरा भोंक दिया गया?

-जी हां।

-उसके नाम पर कोई रोने वाला है?

-जी, उसकी बीवी दहाड़ मार-मारकर रो रही है।

-और?

-और उसके बच्चे बिलख-बिलखकर रो रहे हैं।

-हूं। इनके अलावा कोई और?

-जी, और कोई क्यों रोने चला?

-तो आओ बेचारे के नाम पर हम रो लें।

-लेकिन रोने के बाद बीमा करवाना पड़ेगा

-पहले नैतिकता की मौत पर तो रो लें। फिर बीमे के बारे में सोचेंगे।

सोचेंगे यानी रो लेने के बाद भी केवल सोचेंगे ही! नहीं-नहीं। भावुक हो जाता है।) तुम बीमा करवा ही लो, मास्टर। तुम पर भावी पीढ़ी के निर्माण का दायित्व है। तुम अपना दायित्व निबाहोगे। नकल पकड़ना तुम्हारा फर्ज है, तुम उसे करोगे। तुम अनैतिक काम नहीं होने दोगे, मास्टर। (स्वर दयनीय हो आता है।) और. -. और उधर लड़के छुरा लेकर घूम रहे हैं, मास्टर। वे.. वे तुम्हें छुरा जरूर भोंकेंगे, मास्टर। तुम टें बोल जाओगे, मास्टर। यस मास्टर, इट विल बी ए केस आफ इंस्टांटेनियस डैथ। और… और तुम्हारे सात-सात अनाथ, अबोध, मासूम बच्चों और तुम्हारी इकलौती, निरीह, बेबस, बेसहारा, अबला पत्नी का तुम्हारे बाद क्या होगा? सोचो मास्टर, जरा तो सोचो.. मेरे भी सात बच्चे हैं, इकलौती बीवी है, कुछ तो सोचो। तुम्हें बीमा करवाना ही होगा, मास्टर।

बीमा एजेंट फूट-फूटकर रो पड़ता है। मुद्रा से लगता है वह अपने ही दुख से दुखी है। मास्टर भी उसके गले लगकर जोर-जोर से रोने लगता है। दोनों काफी देर तक रोते रहते हैं। फिर बीमा एजेंट अपने कागज, फाइल इत्यादि बटोरकर चुपचाप खोली से बाहर निकल जाता है।

झलक तीसरी : तीसरे मास्टर की

मास्टर कमरे में उकडूं बैठा है। चारों ओर परीक्षा-कापियों का अंबार लगा है। मास्टर पन्ने गिन-गिनकर नंबर दे रहा है। पास ही उसकी मैट्रिक-फेल बीवी और नवीं कक्षा का विद्यार्थी उसका बड़ा लड़का बैठे हैं। सब-के-सब कापियां जांच रहे हैं। कापियां इंटर, बीए, से लेकर एमए तक की है।

दरवाजे पर बिना दस्तक की औपचारिकता निबाहे, दो साये उभरते हैं। एक बड़ा आदमी है और दूसरा फिल्मी नायकों की-सी वेशभूषा में बीस-बाईस वर्ष का नवयुवक।

-आ सकते हैं?

-अभ्यागत का स्वागत है । -क्या हो रहा है?

-आलू छील रहा हूं । -मास्टर कहना चाहता था लेकिन बोला-जी, कांपी जांच” हूं श्रीमान ।

किस क्लास की?

-जी, बीए. की ।

-इन्हें जानते हो? -बड़े आदमी ने लड़के की ओर इंगित किया ।

-हर नखू खैरे को जानना आवश्यक तो नहीं ।-मास्टर कहना चाहता था, लेकिन विनम्रता से बोला- जी, इससे पहले कभी दर्शनों का सौभाग्य प्राप्त नहीं हुआ ।

-आप बी.ए. में बैठै हैं ।

-मैं धन्य हुआ आपके दर्शन कर । कहिए, क्या सेवा करूं?

-जरा, इनकी कापी निकालिए ।

-जरा, इनकी कापी निकालिए।

-और ये कापियां भी। -लड़के ने कोई आठ-दस रोल नंबरों की लिस्ट थमा दी।

-ये क्या आपके बापों की कापियां?? -मास्टर कहना चाहता था। लेकिन फिर विनम्रता से बोला-ये शायद आपके मित्रों की कापियां होंगी?

-जी हां, लंगोटियों की हैं।

-अच्छा। मैं समझा था फुलपैंटियों की हैं? -मास्टर बुदबुदाया। फिर बोला-लेकिन

नंबर बढ़ाना अनैतिक कार्य है।

बढ़ा भी दीजिए, क्या जाता है? -साम-नीति।

-यह अनैतिक कार्य है।

-आपको एक कांपी जांचने का कितना मिलता है?

-हमसे सौ रुपए लो। मगर नंबर बढाओ।-दाम-नीति।

-नहीं, यह कार्य अनैतिक है।

-तुम्हें मालूम है कि यदि यह न हुआ तो बीच चौराहे पर तुम्हारी चमड़ी उधड़ सकती है। कालेज का चेयरमैन मेरा मामा है, तुम्हारी नौकरी जा सकती है। तुम दाने-दाने को मोहताज हो सकते हो। तुम्हारे बच्चे टिन का कटोरा लेकर दर-दर की भीख मांगने को फिर सकते हैं। -दंड नीति।

-जान चली जाए लेकिन अनैतिक काम नहीं करूंगा। बोटी-बोटी कट जाए, खून

का कतरा-कतरा बह जाए, लेकिन यह मुझसे नहीं होगा।

बड़े आदमी ने पैंतरा बदला। अब वह भेद-नीति का अनुसरण कर रहा था।

-अच्छा, तुमने चगन के नंबर बढ़ाए थे न?

-कौन कहता है? सबूत?

-सबूत दूंगा। और तुम छात्रा कृष्णाबाई को परीक्षा-हाल में चिट सप्लाई करते थे

न.

-सबूत?

-सबूत दूंगा। अच्छा, छात्रा रामकली और लक्ष्मीबाई से तुम्हारा इश्क काफी दिनों तक चलता रहा था न?

मास्टर की बीवी और लड़का उठकर अंदर चले जाते हैं।

-और रामकलीबाई के गालों को सहलाकर बालों में फूल खोंसते समय छात्र चंगीलाल और मंगीलाल ने तुम्हें रंगे हाथों पकड़ा था न?

मास्टर साष्टांग दंडवत की मुद्रा में बड़े आदमी के समक्ष लेट जाता है।

-बस-बस दयानिधान, अब और मत खोलो।

-तो फिर कांपी खोलो।

मास्टर ने रोल नंबर ले लिए और कापियां खोलने लगा।

-अरे, ये तो हिन्दी की कापियां हैं! ये मेरे पास नहीं हैं।

-क्यों, हिन्दी तो आप ही पढ़ाते हैं न?

-हां, पर कापियां अंग्रेजी की जांच रहा हूं।

-भला क्यों?

-हिन्दी की ‘एग्जामिनरशिप’ नहीं मिली।

-और अंग्रेजी की मिल गई?

-जी, मैंने अंग्रेजी भी पढ़ी है।-इसके बाद मास्टर ‘नरी वा कुंजरो वा’ की स्टाइल में धीरे-से बुदबुदाया-दरअसल फूफाजी अंग्रेजी के हेड आफ दि डिपार्टमेंट हैं।-मास्टर जमीन से चार अंगुल ऊपर तकिये पर बैठा था। झूठ बोलकर तकिया एक ओर खिसका दिया और जमीन पर आ टिका।

कमाल है! पढ़ाते कुछ हैं, जांचते कुछ हैं।

-हें हें हें… मास्टर घिघियाया-यही तो एक जरिया है धन-प्राप्ति का। इस जाब में रिश्वत, घुसखोरी नहीं चलती न। बड़ा आनिस्ट आब है। दोनों उठकर चले जाते हैं। मास्टर फिर पन्ने गिन-गिनकर नंबर देने लगता है।

(स्रोत : जनउभार डट कम)

This entry was posted in अनूदित कथा and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.