संस्मरण : घनश्याम मामा र नयाँ मेच

~शारदा शर्मा~Sharada Sharma

उहाँलाई मैले माओवादीको सशस्त्र संघर्ष उत्कर्षमा हुँदा मम्मीको घरमा लुकेर बसेको बेला पहिलोपल्ट देखेकी हुँ । भात पकाउँदै हुनुहुन्थ्यो मम्मी, म चुल्होमै पुगेकी थिएँ । मुख कानैनिर ल्याएर सासले भन्नुभयो- घनश्याम मामा छ, माथि कोठामा । हिजो राति अबेला आयो, सेनाले खोजिराखेका छन् रे उसलाई । आतङ्कति देखिनुहुन्थ्यो उहाँ । म छक्क परेर रित्ता आँखाले आफ्नी आमालाई हेरिरहेँ । उहाँको अवस्था सम्झँदा अनौठो लाग्यो । आफू पण्डित बाबुकी निरक्षर छोरी, भाइहरू कम्युनिष्ट छन्, कोही एमाले, कोही माओवादी । ज्वाइँ कांग्रेस, लोग्ने राजा फाल्नु हुँदैन भन्ने । कसरी सन्तुलन मिलाउनुहुँदो हो ? बोलिरहनुभएको थियो, एउटै छोरालाई मारिदिए । मामालाई पनि पटक-पटक कलेजबाट बेपत्ता बनाएर धेरै यातना दिएका छन्, थिलोथिलो परेको छ शरीर । फुत्केर कसरी आएछ बरा । माथि गएर भेट्न एकपल्ट ।

म अल्मलिएँ, माओवादी मामा….कस्ता होलान्, कसरी भेट्नु ? के भन्नु ? अप्ठ्यारो मनका बीच गएँ, माथि कोठामा । मध्यमकाँटीको एउटा सामान्य देखिने सरल मान्छे सिरकमा गुटुमुटु परेर बसिरहेको थियो । उसको अनुहार मम्मीका मैले देखेचिनेका अरू भाइहरू भन्दा अलि बेग्लो थियो । मैले कल्पना गरेको माओवादीमा हुने भनेको जस्तो उग्रता भने केही देखिन, अनुहारमा । त्यहाँ बरु हैरानी थियो, अत्यास थियो, थकान थियो र धेरै पीडा थियो ।

यसअघि कहिल्यै नभेटेको मान्छेसँग खास बोल्ने-सोध्ने कुरा केही थिएन । हामीले एकअर्कालाई हेरिरह्यौं । मेरो उपस्थितिमा केही अप्ठ्यारो मानेझैं लाग्यो, तर ती आँखामा मेराप्रतिको स्नेह अनुभव गर्दा भने अनुभव गरेँ, माओवादी भए पनि उहाँ मामा नै त हो । बस्नोस्, उहाँले ओछ्यान देखाउनुभयो । भाञ्जाभाञ्जीको उमेर आफूभन्दा सानै भए पनि मान गर्न चलन गाउँतिर बढी नै हुन्छ ।

मलाई उहाँसँग बस्न भने अप्ठेरो लाग्यो । जे भए पनि उहाँ माओवादी । माओवादीको एउटा विम्ब थियो मेरा मनमा, निहत्था, निरपराध मान्छे पनि त मारेका थिए तिनले । भुइँमा गलैंचामा बसेँ म । उहाँले एउटा किताप दिनुभयो । पृथ्वीनारायण क्याम्पस पोखरामा पढाउनुहुँदो रहेछ । अठ्ठार वर्षको छोरो विजय ढकाल त्यहीं पढ्दा-पढ्दै भूमिगत भएर माओवादी युद्धमा सामेल भएछ । सेनाले हालसालै जङ्गलमा गोली ठोकेर मारेका रहेछन्, उसलाई । विजय र उसका साथीहरूको सम्पर्क थाहा पाउन पनि मामालाई बारम्बार प्रहरी प्रशासनले दुःख दिँदोरहेछ ।

त्यसपछिको भेट चीन जाँदा भयो, उहाँसँग । यतिखेर भने मुलुकमा गणतन्त्र आइसकेको थियो । उहाँ प्रगतिशील लेखक संघमा अध्यक्ष हुनुहुन्थ्यो । एउटै टोलीमा थियौं हामी । यतिखेर पनि खासै कुरा भएन हाम्रो । उहाँ लगायतका केही मित्रहरूले चीनका विभिन्न साहित्यिक जमघटहरूमा परम्परागत नेपाली प्रगतिशीलताको दृष्टिबाट कार्यपत्र र धारणाहरू प्रस्तुत गरेका थिए । नेपालमा प्रगतिशील कित्ता बाहेकका लेखकहरू यथास्थितिवादी प्रतिगामी हुन् भन्नेजस्ता उनीहरूका निष्कर्षलाई मैले चुप लागेर सुनिरहेँ । एउटै टोलीमा गएकाले चिनियाँका अगाडि विवाद गर्न उपयुक्त लागेन । नेपालमै यस विषयमा बहस विवाद भएकै छन्, यहाँ आएर चिनियाँलाई किन सुनाउनुपरेको होला जस्तोचाहिँ लागिरह्यो । त्यसमाथि चीनको साहित्यिक प्रगतिशीलताले त्यतिखेर निकै फड्को मारिसकेको अवस्था रहेछ । उहाँको टोलीका कतिपयले भने त्यसलाई चिनियाँ साहित्यिक-सांस्कृतिक क्षेत्रमा आएको पुँजीवादी विचलन भने । नेपाल फर्केपछि आफ्नो उकुसमुकुस मैले कान्तिपुरमा लेख लेखेर प्रकट गरेँ ।
कहिल्यै फोन नगर्ने मान्छे, यही मंसिरमा घनश्याम मामाले एकदिन फोन गर्नुभएको थियो- भाञ्जी, बुवा यसै माघ १२ गते असी वर्ष पुग्नुहुन्छ । स्याङजा साहित्य परिषदको पनि अध्यक्ष, धेरै अगाडिदेखि उहाँले साहित्यिक, सामाजिक, प्रशासनिक क्षेत्रमा प्रशस्त योगदान गर्नुभएको छ । यसै मौकामा अभिनन्दन गर्न कसो होला ? सल्लाह गर्नलाई फोन गरेको ।

आफ्नो बुवाको अभिनन्दनको कुरा सुनेर म खुसी भएँ । त्यसपछि हाम्रो थुप्रैपल्ट कुराकानी, भेटघाट भयो । गण्डकी साहित्य परिषदले अभिनन्दन गर्ने कार्यक्रम तय भएको रहेछ । परिषद लगायत गण्डकी अञ्चलका केही अन्य साहित्यिक संस्थाहरूले पनि बुवाको अभिनन्दन गरे । प्रमुख अतिथि एकेडेमीका उपकुलपति गंगाप्रसाद उप्रेती हुनुहुन्थ्यो । अभिनन्दन ग्रन्थ तयारी समितिको घोषणा पनि भयो, चलचित्र निर्देशक चेतन कार्कीका संयोजकत्वमा । घनश्याम मामा पनि सदस्य बन्ने कुरो सुनेकी थिएँ, त्यतिखेर भने नाम सुनिन उहाँको ।

आफूले सुरु गरेको काम राम्ररी सम्पन्न हुँदा मामा प्रसन्न हुनुहुन्थ्यो । कार्यक्रम सकिएपछि मलाई एउटा कुनामा बोलाएर भन्नुभयो, मचाहिँ अहिले समितिमा नबसौं भाञ्जी । वैशाखदेखि मेरो प्रगतिशील लेखक संघतिरको दायित्व सकिन्छ, स्वतन्त्र हुन्छु । यतिखेर यो समितिमा बस्ता केही साथीहरू खुसी नहोलान् । वैशाखबाट भने म समितिमै बसेर काम गर्छु । सामान्य एउटा पुस्तक छाप्ने समितिमा बस्ने निर्णय गर्न पनि आफूले ढुक्कसँग नसक्ने कस्तो बाध्यता हुनेरहेछ, प्रगतिशील भनिने संस्थामा भनेर छक्क परेँ म । समितिमा बस्न किन अप्ठेरो पर्‍यो चाहिँ प्रस्ट भन्नुभएन । लाग्यो, बुवा राजाको पक्षमा बोल्ने मान्छे भएकाले उहाँका साथीहरूले आपत्ति गरे कि ? मनमनै सोचेँ, यदि त्यसै हो भने पनि राजाको साखुल्ले हुन को बाँकी रह्यो र ? गिरिजाप्रसाद भएनन् कि, प्रचण्ड भएनन् कि वा बाबुरामै भएनन् कि ? संसदवादी पार्टीहरूलाई ठीक लगाउन वीरेन्द्रसँग कार्यगत एकता गर्ने माओवादी पार्टी नै त थियो ।

२०६८ फागुन १ गते । वीर अस्पतालको इमर्जेन्सीभन्दा भित्रको कोरिडरको कुनामा एउटा गुड्ने बेडमाथि घनश्याम मामाको मृत शरीर उत्तानो परेर लमतन्न सुतिरहेको थियो । शरीरमाथि सेतो तन्ना ओढाएको, चिम्लिएका आँखा, शान्त अनुहार सुतिरहेझैं देखिनुहुन्थ्यो । नजिक गएँ, नाकबाट बगेको रगतका ससाना सिर्का कानसम्म पुगेको थियो । तन्नाले नछोपिएको ठाउँबाट कोट, खैरो कमिज, गाढा खैरो पाइन्ट र खुट्टामा खरानी रंगका मोजा देखिइरहेथे । टाउकोमा भने सधैं लगाउने टोपी थिएन । हेरेँ, कपाल एउटा पनि फुलेको रहेनछ । भृकुटीमण्डपमा प्रहरी क्लबका अघिल्तिर बाटो काट्दै गर्दा मोटरसाइकलले हानेर भुइँमा ढलेपछि प्रहरीले यहाँ ल्याएको एकैछिनमा प्राण गइहालेछ ।

छक्क परिरहेथेँ म, घनश्याम मामाले स्वतन्त्रता पर्खेको वैशाख आउन दुई महिना पूरै बाँकी हुँदा मामा भने संसारैबाट स्वतन्त्र हुनुभयो । शोकले विह्वल उहाँकी कान्छी छोरी वन्दना सम्झी-सम्झी रोइरहिथी-बाबाले बसेर लेख्न सजिलो हुने नयाँ मेच किनेर ल्याउनुभएको थियो । भन्नुहुन्थ्यो, जीवनमा धेरै संघर्ष गरियो, भागदौड गरियो । अब केही वर्ष शान्तसँग बसेर योजनाबद्ध ढङ्गले लेख्ने-पढ्ने काम गर्छु । जीवनमा राज्यका कुनै मेचमा नबस्नुभएका मामाले आफैं किनेर ल्याएको सुविस्ताको मेचमा बसेर लेख्न भने पाउनुभएन । वन्दना नियति मान्छे कि मान्दिन, थाहा छैन । मलाई भने लाग्छ, हाम्रा योजना हामी कहाँ बनाउँछौं र ?

यो शरीरबाट जे निस्केर उडेपछि मान्छेको सांसारिक भौतिकी सकिन्छ, निस्केर जाने त्यस ऊर्जा तत्त्वप्रति म सधैं जिज्ञासु रहेँ । मैले सधैं नै विश्वास गरेँ, सबै भौतिकीहरू यतै छाडेर त्यो अभौतिक तत्त्व आफ्ना कर्महरू साथ लिएर यात्रामा निस्कन्छ । मान्छेको अर्को जन्म वा अजन्म यिनै कर्मद्वारा निर्धारित हुन्छ । आत्मा भने पनि वा सत्व भने पनि, त्यो अभौतिक अशरीर तत्त्व मर्दैन । रोइरहेकी वन्दनालाई सान्त्वना दिन मन लागेको थियो, पीर नगर बहिनी, शरीर समाप्त भए पनि तिम्रो बाबाको आत्मा मरेको छैन, मर्दैन । कम्युनिष्ट विचारधारामा प्रशिक्षित, कम्युनिष्ट बाबुकी छोरी, के भन्ठान्ली भनेर भन्नचाहिँ सकिन । आफैंलाई आश्चर्य लाग्यो, के भनेर सम्झाउने होला उसलाई ?

हस्याङ-फस्याङ गर्दै आएकी प्रथम महिला हिसिला यमीले भने वन्दनालाई अँगालो हालेर सुम्सुम्याउँदै भनिन्, पीर नगर्नुस्, यस्तो हुन्छ । यो छलाङ हो, युद्धमा पनि हुन्छ छलाङ र जीवनमा पनि हुन्छ । सोचेँ, छलाङ भनेको विशेष प्रयत्न र परिश्रमद्वारा सामान्यभन्दा धेरै छिटो अघि पुग्ने प्रक्रिया हो । पुनर्जन्म मान्ने हो भने एउटा कुरा, नत्र मृत्युलाई सम्पूर्ण समाप्ति मान्ने हो भने यो छलाङ कसरी भयो र ? म बुझिरहेकी थिइन । घनश्याम मामालाई हेर्न आउनेहरूको भीड बढिरहेथ्यो, प्रायः सबैजना वाम साहित्य र राजनीतिमा संलग्न मान्छेहरू नै देखिरहेथेँ । यस्तो किन हुन्छ कुन्नि ? म बुझ्दिन । यस्तैमा भित्रबाट आएका एकहुल मान्छेलाई बाहिर निस्कन बाटो खुलाउन थाले केही ठिटाहरूले । मोहन वैद्यलाई आइरहेको देखेँ, पछाडि सशस्त्र प्रहरीको टोली थियो । एकैछिन अघि प्रचण्ड आएका थिए रे ।

पछाडिबाट बाहिर निस्कने ढोका थियो । शवको पोष्टमार्टम गराउन टिचिङ हस्पिटल लैजानुपर्ने रहेछ । बेड गुडाउँदै बाहिर चोकमा लगे, हामी पनि गयौं । मैले बिहान घरबाट निस्कँदा आँगनमा फुलेका सयपत्रीका केही थुङ्गा चुँडेर लगेकी थिएँ । त्यहाँ आएका कसैले फूल लगेका थिएनन् । के गरुँ भनेर एकछिन अलमल्ल परेँ । ल्याइसकेको फूल कसरी फिर्ता लैजानु भनेर आँट निकालेर सेतो तन्नाले छोपिरहेको शवको छेउमा पुगेँ र खुट्टातिर तन्नामाथि फूलहरू छरिदिएँ । मनमा शान्ति भएजस्तो भयो ।

बिहान सँगै भात खाएर लोग्नेलाई विदा गरेकी माइज्यूलाई लोग्नेको मृत्यु भएको थाहै थिएन । माइज्यूलाई लिन मान्छे पठाउनुभयो त्रिलोचन मामाले, कीर्तिपुर डेरामा । मैले बाबालाई फोन गरेँ, छिटो आऊ भनेर । ऊचाहिँ टोखामा त्यहाँको नेवार समुदायले निकालेको शोभायात्रामा बाजागाजाका बीच फूलमाला लगाएर दुलाहाजस्तो भएर स्कुलतिर कार्यक्रममा हिँड्दै रहेछ । बिहान हामी सँगै शरदको बिहा छिन्ने कार्यक्रममा अन्नपूर्ण होटलमा थियौं । मेरा निधारमा अझै राता अक्षेता थिए । घनश्याम मामा आफैं पनि जनयुद्ध दिवसको शोभायात्रामा सामेल हुन आउँदै गर्दा यो दुर्घटना भएको थियो । जीवनमा शोक र उत्सवका बीच के फरक हुन्छ । शुभ र अशुभ के हो, बुझ्न सकिरहेकी थिइन, यतिखेर । शोभायात्रादेखि शवयात्राको दूरी नै के हुनेरहेछ र जीवनमा ? सभासद भएदेखि नरहरिजीको धेरै समय यसै क्षेत्रका वासिन्दाका सुखदुःखका अवसरमा सामेल हुँदा सकिने गर्छ- पास्नी, व्रतबन्ध, बिहाभोज, बैठक र आर्यघाट जाने अवसरसमेत उसले एउटै रुटमा भ्याएको हुन्छ, प्रायः दिनदिनै जस्तो ।

चिसो स्याँठ चल्न थाल्यो । कालोनीलो भयो आकाश, बादल मडारिन थाले । पानी छिट्याएपछि शवलाई बीचमा बन्दै गरेको सेडमा उकाले । जेठी छोरी सिर्जना एयरपोर्टमा आइसकेकी छन् भनेपछि उनलाई पनि पर्खने कुरा भयो । सिर्जना मामाको शवका छेउमा आउँदा म त्यहीं उभिरहेकी थिएँ । उसले बाबा भनेर एकपल्ट बोलाइ र आफ्नो मृत बाबुको छातीमाथि टाउको राखेर भक्कानिएर रुन थाली । बडो मायाले बेडमाथि चिरनिद्रा सुतिरहेका आफ्ना बाबाको हात एकोहोरो मुसारिरहेकी वन्दना मेचबाट उठी र दिदीलाई अँगालो हालेर रुन थाली । यी बहिनीहरूको क्रन्दनले वातावरण अझ चिसो भयो । केही बेरमा नरहरिजी पनि आइपुग्नुभयो । विपरीत विचार बोक्नेसँग पनि सहज संवाद गर्नसक्ने सामथ्र्य थियो घनश्याम ढकालको भन्ने निष्कर्ष थियो, उहाँको । सुक्सुकाउँदी सानो काँटीकी मानुषी यमी भट्टराई वन्दनाका छेउमा छायाझैं थिई सुरुदेखि नै । सहयोगी र विनम्र स्वभावकी यो सरल केटी घरी आँखाभरि आँसु गर्थी, घरी यताउता घुमेर साथीहरूसँग दह्रोगरी हात मिलाउँथी ।

माइज्यूलाई मामाको मृत्यु भइसकेको कुरा भन्नसकेका रहेनछन्, लिन जानेहरूले । मसिनो रातो बुट्टा भएको सेतो पातलो सारी, खस्रो घरेलुको ओढ्नेले कपालसमेत ढाकेकी दुब्ली, सानी, पचास वर्षजतिकी चप्पल लगाएकी एउटी गाउँले आइमाईलाई समातेर लासतिर ल्याइरहेथे मान्छेहरू, म सन्न भएर हेरिरहेथेँ । चट्याङ खस्न लागेझैं भएको थियो मन लौन, अब के हुने हो ? सेतो कपडाले छोपेको शवछेउ आफूलाई ल्याउँदा उहाँ स्तब्ध हुनुहुन्थ्यो सुरुमा, चेष्टाशून्य, वरिपरिका मान्छेको मुखमा हेर्नुभयो क्वारक्वार्ती । शवको मुखको कपडा हटाउँदा आफ्ना श्रीमानलाई देखेपछि भने करुण आर्तनाद निस्क्यो, उहाँका मुखबाट । रुन, चिच्याउन थाल्नुभयो । ती दुब्ली आइमाईलाई कसैले समाउन सकेनन्, त्यतिखेर । मेरो मन निरन्तर रोइरहेको थियो । मुलुक बदल्छु भनेर पढ्दा-पढ्दै बेपत्ता भएको जवान छोरो राज्यद्वारा मारियो, यतिखेर दुर्घटनामा लोग्ने मरेका छन् । कसरी खप्छिन्, यी स्वास्नीमान्छेले आगोजस्ता वियोगका शृङखला ? मेरो राजा….मलाई छोडेर कहाँ जानुभयो नि मेरो राजा ? तपाईंलाई केही भएकै छैन । बारम्बार बौरँदै होश हराउँदै गरेको अवस्थामा हुनुहुन्थ्यो उहाँ । उहाँले स्वस्फुर्त उच्चारण गरेको राजा शब्द सुनेर सोचेँ, यो शब्दले नेपाली भाषामा ‘मुलुकका ठूला-साना सामन्त’को मात्रै अर्थ बोक्तैन सायद । आफूलाई सबैभन्दा मनपरेको व्यक्तिलाई पनि राजा भन्छन्, नेपालीहरू । नरहरिजी आइपुगेपछि बुवालाई लिएर राजीव र म त्यहाँबाट निस्क्यौं । सोचिरहेकी थिएँ, आफूलाई इच्छा लागेका, मनपरेका कुराहरू गरिहाल्नुपर्ने रहेछ । के थाहा, पर्खिबस्ता दैवले समय दिन्छ कि दिँदैन ?

(स्रोत : PraLeSh – Dang)

About Sahitya - sangrahalaya

We will try to publish as much literary work of different authors collected from different sources. All of these work is not used for our profit . All the creative work belongs to their respective authors and publication. If requested by the user we will promptly remove the article from the website.
This entry was posted in संस्मरण and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.