निबन्ध : शम्भवामी युगेः युगेः

~पेशल आचार्य~Peshal Acharya

युग अनुसारका खोजी हुन्छन् । वैदिक युगमा दर्शनको खोजी भएथ्यो । उत्तरवैदिक युगमा भक्ति र द्वन्द्वको खोजी भयो । रामायणले भक्ति र महाभारतले खोजेको द्वन्द्वमय गूढ रहस्यका बारे यद्यपि खोजीको विषयातिरेक हुन सक्छ या सक्दैन विद्वत् वर्गबाट सन्धान जारी छ । वर्गतले भ्याएसम्म सबैले खोज्ने हो । खोजेमा पाइन्छ । नखोजेमा केही पाइँदैन ।

खोजी सबैको छ । कोही बाहिर खोज्छन् । कोही भित्र । भित्रबाहिर दुवैतिर खोज्नेहरू पनि छन् –यो संसारमा । कोही मुठी कसेर खोज्छन्, कोही मुठी खोलेर । जसले जता खोजे पनि धेरथोर अवश्य पाउँछ–पाउँछ । नखोज्नेले त के पाउनु के गुमाउनु र ? बाबु आमाको खोजीमा हामी आयौँ । हाम्रा खोजीमा सन्ततीहरू आएका छन् । भोलि सन्ततीहरूकै खोजीमा चीर नूतन अनुज र भान्तेहरू पनि आउछन् –शनैशनैः ।

तथागत र नन्दीभृङ्गी विषयाभिमुख र कामाभिमुख भएर मुस्कानका लहर लहरमा पौरिँदै–तैरिँदै नाद र नखराको त्रुटि विश्लेषण गर्दै पूर्णाङ्की र एकाङ्की समस्याहरूका साथमा आलोडित हुँदै सगुनका साइपाटाहरू लिएर आउछन् । लश्करहरू भित्र जन्ती र मलामी दुवै छन् । आयोजक र अतिथिहरू दुवै छन् । दुई वैपिरित्य नदीका किनार यहाँ साथसाथै देखिन्छन् । अभिनयमा नै सही बाघ र बाख्रा एउटै जङ्गलमा विचरणार्थ निस्केका छन् । रेमन चस्माले संसार बदलिने भए रेमनको ‘ट्रेडमार्क’सहित उहिल्यै संसार अर्कै भैसक्ने थियो, जस्तो अहिले छैन र देखिँदैन । दाउन सिद्धिदै गएपछि दर्शनले क्रमशः चस्मा फेरेको हो –कसलाई थाहा छैन ? दृष्टिको व्यापार शैलीमा फेरबदल गरेको हो । परायामार्फत् संवेदनाको कित्ताकाट गराएर मूल मिसिल मुल्तवी राखिएको हो । लामो र लक्ष्याभिमुख यात्रालाई मोडिएको हो । भित्र जनगीत गाउन लगाएर बाहिर अपाङ्गहरूलाई भजन गीतमा नाच्न लगाइएको हो । अह्राइएको हो । सुस्मुम्याएर वा औंला ठड्याएर बोली एवम् लोली फेरिएको हो । वृत्तमा घुमेपछि लक्ष्यमा पुगिदैँन भन्ने कसलाई ज्ञात थिएन ? तर पनि हामी घुमिरहेछौं । कार्तिकेयले सुमेरु र कुमेरु घुमेर आएपनि गणेशले वृत्तीय शैलीमा घुमेरै महादेव र पार्वतीबाट पुरस्कार अनि लोकबाट सम्मान पाए । पुराणले उपजीव्यता प्रकट गर्दै भनेको छ ।

साष्टाङ्ग दण्डवत् शैलीमा समानान्तर क्लिष्टमय भाष्यको विवेचना गरिएको हो । अन्जान नै सही बच्चा बच्चालाई ज्ञात छ । पन्ध्र दिनमा आमा र तीन महिनामा बाउ चिन्ने नवजात शिशुले हाँसो र आँसुको सरहद चिन्छ नै । जसरी नवयुवकले श्लील र अश्लीलको लक्ष्मण रेखालाई उसका इन्द्रीय सारथिबाट भलिभाँती बुझेको हुन्छ । यो उसको बुद्धितत्वको कारयित्री शक्ति पनि हो ।

शरीर उत्तेजित भएझैँ आत्मा उत्तेजित कवै हुँदैन । हुनु पनि हुन्न ।
पर्गेल्न सक्नु मात्र पर्छ यहाँ –आँसु र हाँसो समूल छन् ।
कतै थोकमा त कतै खुद्रामा छन् । सोकेसमा सजाइएका दर्शनहरूमा दाउन तुरिइसक्यो । तिजोरीमा राखेर बयेलिएका नाबालक इच्छाहरूको साथ लिएर अब कुनै आरोही सहासको सगरमाथा उक्लिन सक्दैन । आचार संहितालाई टिम्मुर साँदेर अचार बनायो –हाइब्रिड मानवले । भनिदैछ –संसारमा आँसुको होलसेल विक्री यद्यपि जारी छ तर पनि हाँसो विज्ञापित भैरहन्छ –यहाँ ।

मानव जीवन पद्दति के हो आजपर्यन्त कसैले पर्गेल्न सकेको छैन । पूर्व र पश्चिम एकार्कामा चर्चती बाझेका छन् । जमिन र जमिर कित्ताकाट गरेका छन् । एउटा भन्छ –भौतिक सुख नै अभिभावक हो । अर्को कहिरन हाल्छ –आध्यात्मिक सुख नै सन्तसुख हो । वाद छ । विवाद छ । सँगसँगै संवाद छ । परिसंवादका अन्तर्घुलित वातावरणमा क्लान्त शूत्रधारहरू छन् । कथानकको मूल र सहायक पात्रादिलाई सूत्रधार उपसूत्रधारले छमछमी नचाएको छ । यहाँ निर्देशक बिरामी छ । पात्रहरूले नाटक मञ्चन गरेका छन् । यतिखेर सबैभन्दा जोखिममा विम्ब बनाएर बेवास्ता गरिएका दर्शकदीर्धाहरू रहेका छन् । चिन्तनमा लोडसेडिङ् छ । चिन्ताको इन्भर्टरले देशमा उज्यालो दिन सकेको छैन ।

भन्न त ‘सादा जीवन उच्च विचार’ भनेका छन् विश्वविद्यालयका कर्मकाण्डीय प्राध्यापकहरूले । सूचना बाहिरबाट भित्र पस्न खोज्छ भने ज्ञान भित्रदेखि बाहिर छचल्किन । दश दिकपालबाट आएका ज्ञानलाई नपक्रने गुरु अब गोरु कहलाउँछ । आफूभित्र नखोजेरै यहाँ प्रोफेसर शर्माको डायरी थोत्रिइसक्यो । गुगलमा सर्च नगरे जतिसुकै क्रिज भएको सफारी लगाए पनि शिष्यले उसको पाठ्यक्रमीय प्राध्यापकलाई ‘बाल’ जति गन्दैन ।

नायक र खलनायकहरू आउछन् । ताण्डव र लास्सो आउछन् । नटराज र नटराज्ञीहरू पनि आउछन् । कोही मौलिक आउछन् । कोही पुनसंस्करण भएर आउछन् । दीप्ति र पूर्वदिप्ति शैलीमा रम्रिएर । जसरी होस् आउछन् । जान्छन् । यशोगान भएर आउछन् । शोकगीत भएर जान्छन् । अदव भएर आउछन् । अटेरी भएर जान्छन् ।

हिजो विधिसंम्मत ढङ्ले खोजी गरिन्थ्यो । आज विधिलाई मिचेर खोजी गरिएको छ । शास्त्र र शस्त्र दुवैले खोजेका छन् । इतिहासमा शास्त्रले खोज्थ्यो वर्तमानमा शस्त्रले खोज्छ । कस्तो विरोधाभाष ? मानष र विधिले खोजेका छन् । व्याख्या र मीमांशाले खोजेका छन् । समास र व्यासले खोजेका छन् । संश्लेषण र विश्लेषणले खोजेका छन् । गणित र ज्योतिषले खोजेका छन् । तर सबैभन्दा बढी व्यवहारले खाजेको छ । सबै हारेका छन् –व्यवहारमा । निरक्षर पनि हार्छ । साक्षर पनि हार्छ । सबैभन्दा त शिक्षित हार्ने गर्छ –व्यवहारबाट । हुन पनि ‘व्यय’ र ‘भार’ मिलेर ‘व्यवहार’ शब्द बनेको रै’छ । उपभोक्तावादी समाजमा हरेक बजेट भाषणपछि घट्ने भनेको घरमुलीको आयु मात्र हुन्छ । भान्सा होस् कि मीमांशा सबैमा बजेट बढेकै हुन्छ । घट्न जान्दैन ।

खोज्न पनि जान्नुपर्छ । तौर तरिकाहरू छन् –खोजीका । तरेली–तरेली हुँदै, दिग्दिगन्तमा अहर्निष खोज्ने कि ? व्योम र आकाश गंगामा खोज्ने ? आफूभित्र खोज्नेले आफूबाहिर खोज्ने भन्दा बढी पाएको महशुस गर्छ । शरीरले खोज्ने कि आत्माले खोज्ने ? माथले नियाल्ने कि वादले प्रमाणित गर्ने ? साहित्यले खोज्ने कि संगीतले ? पथ औ पन्थ अनेकानेक छन् । दिक् र विषयाभिमुख भई खोजी गर्नेहरू पनि छन् । खोजीका मार्ग र मोक्ष पृथकाभिमुख छन् । इन्द्रिय संवेद्य शैलीले खोज्नु र आत्माले सन्धान गर्नुमा भने फरक छ । मासा तोलाको हैन पउलपउल फरक छ ।

आँखा हुनेहरू प्रायः आँखा खोलेर खोज्छन् । आँखा नदेख्ने या दृष्टिविहीनहरू आँखा चिम्लेरै खोज्छन् । अहिले त दृश्यविहीन भन्नुपर्छ दृष्टिविहीनहरूलाई पनि । सादृश्यले भन्दा अदृश्यले बढी देख्छ । उसको हेराइ चर्मचक्षुबाट नभई आत्मदृष्टिबाट हुने गर्छ । भारतवर्षका महर्षि रमण नबोलेरै बढी बताउँथे । उनले आफ्ना चेलाचेली र भक्तलाई उनीहरूको मुहारमा हेरेर जुन भाव पोख्थे साधनामा दक्ष भएका चेलाहरू त्यही भाव पढेर न्यानो ग्रहण गर्थे ।

बोल्नु नबोल्नु हो भने नबोल्नु अझ धेरै बोल्नु हो । ज्ञानीहरू, सन्तहरू थोरै बोलेर संसारलाई डोर्याउँछन् । बतौराहरू बढी बोलेर अरूको पछि लुरूलुरू लाग्छन् । अल्पविकसित देशमा बतौराहरूको जनघनत्व बढी छ ।

केटाकेटीमा हामी दौंतरी सामु बाललीला गर्दै जिस्कँदा भन्थ्यौ –एउटा आँखाले एक किलोमिटर देख्छ भने दुईटा आँखाले कति किलोमिटर देख्ला ? हतार हतारमा हामी माझबाटै जवाफ हुने गथ्र्यो –दुई किलोमिटर । तर होइन रहेछ । एउटा र दुईटाको दृष्टिशक्ति उही रहेछ, अर्थात् बराबर । इन्द्रीय शक्तिमा चाक्षुष शक्तिको बल बराबरी हुने ज्ञान जीवनमा साबालक भएपछि मात्र थाहा भयो ।

संसार नै ज्ञात अज्ञात अर्थात् ज्ञाताज्ञात छ । ज्ञानीले आफ्नो बुद्धिशक्ति र प्रतिभाले ज्ञान प्राप्त गर्दछ । अज्ञानीलाई ज्ञान नै अप्राप्य हुन्छ । यो भवसागरमा बुझ्नु जत्तिको सजिलो र नबुझ्नु जत्तिको गाह्रो केही पनि छैन । पानीमा तैरिन जान्नेलाई पोखरी या नदीले डुबाउदैन तर जो जान्दैन उसलाई पानीले तैराइदिन्छ । जीवितले पानीलाई चाल्छ भने निर्जीवलाई पानीले उतार्छ । सास नै हो उत्रिने र डुब्ने । पानी जस्तै हो –यो संसार पनि । यसको न स्वाद् छ । न आकार । अन्धाले हात्ती छामेको जस्तै हो –साराका सारा अनुभवीय ज्ञानगंगा । मानिस ध्यानबाटै ज्ञानगंगा तर्ने कोशिस गर्दछन् तर सबै ध्यानको सागरमा पौरिन त के पस्न पनि जान्दैनन् । जान्नेलाई श्रीखण्ड नजान्नेलाई खुर्पाको बिँड हो –यो भवसागर ।

शंकाराचार्य ‘ब्रह्म सत्य जगत् मित्थ्या’ भन्थे तर उनका गुरु ‘जगत् सत्य ब्रह्म मित्थ्या’ भन्थे । गुरु चेलामा पनि कस्तो कत्रो विरोधाभाष ? बाउ छोरो मजस्तै होस् भन्छ रे, छोरो म बाउ जस्तो कहिल्यै नहूँ भन्ने गर्छ । के कारण छ त्यहाँ, त्यस्तो अमिल्दोपन । बेमेलको जननी बास्तवमा के हो ? द्वन्द्व नै संसारको विकासे वीज हो । बाउ र छोरामा, गुरु र चेलामा को सत्य छ त्यो थाहा पाउन सकिँदैन । को गलत छ –त्यो पनि ज्ञात छैन । आफूतिरबाट हेर्दा आफ्नो सब्ल्याँटो र अर्काको बिब्ल्याँटो देखिनु संसारको रित हो ।

एकपटक मैलै कक्षामा मोटिभेसन गर्ने सिलसिलामा एउटा सादा पानामा अङ्ग्रेजीको नौ लेखेर विद्यार्थीलाई देखाएर सोध्दा उनीहरूले अङ्ग्रेजीको छ भनेको पाएँ । मैले मेरो तिरबाट हेर्दा त्यो नौ ठिक थियो भने उनीहरूको तिरबाट हेर्दा छ नै ठिक देखिँदो रहेछ । उनीहरूका लागि उनीहरू ठिक र मेरा लागि म ठिक । संसारलाई बुझ्ने दृष्टि पनि यही हो । केही सार्वकालिक सत्य हुँदैन । सबै सत्यहरू निर्माणाधीन हुन्छन् । अन्तिम सत्य भन्ने कुरा यो संसारमा केही छैन । असत्यहरूको माझमा मात्रात्मक रूपमा बढी सत्य नै सत्य जस्तो लाग्ने हो ।

वेद अध्यायीका लागि वेद सत्य हो । गीतामार्गीका लागि गीता सत्य हो । जो कुरानको पक्षमा छ उसका लागि कुरान सत्य लाग्छ । बुद्धका भान्तेहरू बुद्धका सात अर्तीलाई अजरामर मान्छन् । उनीहरू बुद्धलाई सत्य भाक्छन् । जेन्दा अवेस्ताले बताएको दर्शन त्यसका अनुयायीहरूलाई उँचो जँच्छ । देवी पूजनोत्सवमा रमाउने भक्तलाई देवी या शाक्त परम्परा नै सत्य लाग्छ । तर जो श्वैताम्बर या दिगम्बरमा विश्वास राख्छ उसका लागि श्वैताम्बरपन्थी र दिगम्बरपन्थी नै गूढ रहस्यका लाग्छन् ।

खोजेर पाउने हो –संसारमा । खोज्ने मानिसले पाएको छ । कोलम्बसले खोजे र अमेरिका पाए । भास्को डिगामाले पनि खोजे र नयाँ भूगोल पाए । कलाका कोलम्बस क्रोचेले खोजबाटै कलामा क्रान्ति ल्याइदिए । खोज्नेले पाउँछ । एकपटक प्रसिद्ध वैज्ञानिक थोमस एल्वा एडिसनले रातको बाह्र बजे आफूले आविष्कार गरेको कुरा पाएपछि ‘युरेका युरेका’भन्दै घरबाहिर निस्कँदा नाङ्गै निस्केका थिए रे ! प्राप्तिको कत्रो खुसीयाली ?

कवि, प्रेमी र पागल उस्तै हुन् । कवि कविताको लागि पागल हुन्छ । जीवन नै कवितालाई अर्पेको हुन्छ –कविले । प्रेमी पनि प्रेमका लागि अहोरात्र लागेको हुन्छ । प्रेम ईश्वरको अमूर्त रूप हो । प्रेमलाई सबै मनुष्यले पर्गेल्न सकेका हुन्नन् । अमूर्त रूपलाई प्राप्त गर्न एकप्रकारले पागलै हुनुपर्छ । जस्तो अमूर्त कलालाई जो कसैको चर्मका दृगले परख गर्न सक्दैन । संसारमा जो छ त्यो देखिदैन । जो देखिँदैन त्यो हुन्छ । यस्तो कुरा गर्नेलाई समाजले नै पागलको संज्ञा दिन्छ । देवकोटालाई पनि यो समाजले पागल भनेको थियो अनि उनैले यो समाजलाई पागल भनेर कविता रचेका थिए । को पागल समाज कि देवकोटा ? उत्तर खोजी अझै जारी छ ।

पागललाई उर्दूमा फिदा भनिन्छ । कुनै पनि मानिस केही कुरामा पागल नभई गतिलो कुरा प्राप्त गर्न सक्दैन । प्राप्तिका लागि प्रयासरत हुनु पर्छ । जो प्रयासरत हुन्छ उसैले प्राप्ति गर्छ । खुसीको प्राप्ति पछि मानिस सुखी हुन्छ । तपस्या र साधना पनि पागलपन कै परिचायक हुन् । वाल्मीकिले शरीरमा धमिराले देवल लगाउन्जेल तपस्या गरेका थिए । दधिचि ऋषिको महिमा पनि एक प्रकारको पागलपन नै हो । बुद्धले ज्ञानमा पागल हुन कै लागि स्वास्नी छोराछोरी र राजपाट छाडेका हुन् ।

शास्त्र भन्छ । त्यागबाटै प्राप्ति हुन्छ । जसले त्याग्छ उसले नै पाउँछ । त्यागमा महान्ता लुकेको हुन्छ । गान्धी र गन्धमा धेरै फरक छ । त्यो त्यागी हो ऊ गान्धी बन्न सक्छ । जो त्याग्न सक्दैन ऊ गन्धको पर्यायवाचकता हो । मण्डेला र मण्डलेमा धेरै पार्थक्यता रहन्छ । हाम्रा नेताहरू कोही पनि मण्डेलाको पथका गामी भएनन्, जो नेता भए ती धेरथोर मण्डले नै भए । वाह नेपाली नेतृत्वगण तिमीलाई कोटीकोटी प्रणाम छ । अब तिमीलाई सद्बुद्धि कसले दिने ?

सुत्ने मानिस सुती रहन्छ । उठेको मानिस हिँड्ने हो । हिँडेको मानिस नै दौड्ने हो । सबै सँगसँगै जस्ता देखिन्छन् तर सबैको दौड आआफ्नै हुन्छ । प्रतिस्पर्धा यहाँ कसैसँग कसैको पनि हुँदैन । सबै मानिसहरू सँगसँगै भए जस्ता हुन्छन् तर ती सबै एक्लाएक्लै हुन्छन् ।

दौडमा एक्ला । खेलमा एक्ला । अध्ययनमा एक्ला । ज्ञानमा एक्ला । ध्यानमा एक्ला । न्यासमा । रौसमा । रासलीलामा । खानपानमा । कमाउमा । दृष्टिमा । दर्शनमा । सबैमा एक्ला ।

मन नै हो । यो संसारको सुपर ग्लु । जोड्ने पनि तोड्ने पनि । मन चिसो भयो भने टाढा र मन तातो भयो भने गाढा हुन्छ –भावना । भावनाले नै भगवान्को चित्र बनाएको हो । साकार र निराकार ईश्वर सबै भावनाका खेल हुन् । माने छ नमाने छैन । त्यो पनि मन कै कुरा हो । मन नमिलेका लोग्ने स्वास्नीहरू गोडधूवाका पैसा नसिद्धिँदै एउटै ओच्छ्यानमा सुतेर पनि कोसौं टाढा लाग्छन् ।

सात अरब मानिसहरू छन् तर दुईको मात्र अस्तित्व कायम छ –संसारमा । नर र नारी । नर भनेको महेश र नारी भनेकी महेश्वरी । विम्बात्मक रूपमा भन्दा भग र लिङ्ग । शिव र शक्ति । पेनिस एण्ड भेजिना । भाले र पोथी । कान्छा र कान्छी । हिरो र हिरोइन । डाँगो र छाउरी । अनि किन यस्तो राँडी रुवाइ संसारमा ।

दुःख नै संसारको निर्माता हो । आँसु नै संसारको योजक हो । यो संसारमा जति आँसु बगेको छ त्यति त नद नदीमा पानी पनि बगेको छैन होला । रामायण, महाभारत र देवाशूर संग्राममा मारिएका वा दपेटिएका मानिसहरू र असूरहरूका आफन्तले जति आँसु बगाएका छन् त्यति आजसम्मका कुनै तरल पदार्थहरू पनि यो भवसागरमा बहेको छैन । आँसु नै संसारको सबैभन्दा मँहगो तरल पदार्थ हो । गमेर हेरौं ताजमहल नै आँसुको धरोहर हो । जहाँ अमर प्रेमको मञ्जिल हुन्छ, त्यहाँ आँसुले घर गरेको हुन्छ । सच्चा प्रेमले पुष्पित हुँदा धेरथोर जे होस् आँसु बगेको हुन्छ, हुन्छ ।

आँसुले मानिसलाई जोड्छ भने हासोले छुटाउँछ । मिलनमा हाँसो र विछोडमा आँसुको गुञ्जायस हुने गर्छ । सभ्यताका सबै तिजोरीमा आँसु नै आँसु छन् । गम मानव गम, नियाल, टटोल, यत्नले सन्धान गर त्यहाँ तिमी आँसु पाउँछौ । बाँडेर नबाँडिने अनि दिएर नसिद्धिने पवित्र वस्तु मात्र आँसु नै हो ।

संसार हेर्ने आँखाबाटै आँसु चुहुन्छ तप्तपी । मानौ बादलका आँखाबाट पानी आँसु झैँ बर्सन्छ, वर्षामा । बालवयमा कखरा नजान्दा मास्टरजीको पिटाइबाट आँसु नझार्ने व्यक्ति जीवनमा त्यसै कहाँ ठूलो हुन सक्छन् र ? भलै अहिलेको हाइटेक युगमा मन्टेश्वरी भनेर फकाउने चलन नै किन नचलेको होस् ।

संसारको विभाजनमा पनि, राष्ट्रका सरहद् निर्माणमा पनि धेरथोर आँसु बगेको छ । देशको निर्माण होस् या राष्ट्रियताको त्यहाँ पनि आँसुको लगानी नपरेको स्थान हुँदैन । आँसु नै सभ्यताकी जननी र सिकाइकी मातृशक्ति हुन् । परा र अपरा विद्या हुन् । उषा र सन्ध्या हुन् । वरदा र मोक्षदा हुन् । ऋद्धि र सिद्धि हुन् । ज्ञान र अज्ञान हुन् । सम्भोग र वितृष्णा हुन् । वादी र प्रतिवादी हुन् । फैसला र अपिल हुन् । फ्राइ र ग्रेभी हुन् । आदि र अन्त्य हुन् । स्वान्त सुखाय र परहिताय हुन् । चन्द्र र चकोर हुन् ।

सभ्यताका सिँढी चढ्दै चढ्दै मानिस यहाँ आइपुगेको छ । तर कस्तो अचम्म छ भने सभ्यताको उषाकालमा पनि मानिस एक्लो थियो अहिले पनि एक्लो छ । सभ्यताको प्राचीमा पनि मानिस दिगम्बर थियो अहिले पनि लगभग दिगम्बर भैसकेको छ । यो उसको अबुझपन हो या बुझ्झकीपन हो । अहिले सम्म ज्ञाताज्ञात नै छ ।

जीवन तासको खाल हो । अझ सपाट भन्दा त तासकै कट्फर् हो । यहाँ कोही कसैले कुनै वस्तु या भौतिक चिजको धाक नलगाए पनि हुन्छ । आज जो मसँग छ त्यो हिजो कसैसँग थियो । हिजो कसैसँग भएको चिज आज मसँग छ । अनि आज मसँग भएको चिज भोलि फेरि कसैसँग हुन सक्छ । तरल छ भौतिकी अनि तरल छ संसार ।

भन्नेले त भनेका छन् –आँसु अनि रक्सी र रगत सबै तरल छन् । तरल नै गरल पनि हो । पीयूषलाई पनि काव्यले तरल नै चित्रण गरेको छ । रस भनिने संसारका सबै विषय, वासना र वस्तुहरू तरलमय छन् । जुन चिज तरल छन् तिनीहरू चरित्र र विशेषतामा पनि तरल छन् । तरल चिज बग्न खोज्छन् । बग्नु र सिँचन गर्नु उसको धर्म हो । आँसुले हृदयलाई सिँचन गर्न खोज्छ, मदले शरीरलाई अनि पीयूषले आत्मालाई । यी सबै कुनै न कुनै तबरले बग्न खोज्छन् । पसिनाका बुँदमा जति संवेदना हुँदैन त्योभन्दा आँसुमा कति गुना बढ्ता हुन्छ । यो अझसम्म कसैले आँक्न सकेको छैन ।

युगका सारथिहरूले युग बदल्न प्रयोग गरेका अनेकानेक हतकण्डाहरूहरूमा पनि आँसुको लेप लागेको छ । पालिस लगाएर मानिस अभिनय गर्न खोज्छ । भष्म लेपन गरेर योगीहरू सानाठूला अनेक नाटक गर्न खोज्छन् तर ती त्यहाँसम्म चुकिरहन्छन् । आँसुको नाटक सम्भव छैन । छ, भने केवल हाँसोको मात्र छ । दुनियाँदारमा आँसु सापट लिन सकिन्न हाँसो लिन सकिन्छ । राग, नाद र उन्मादमा हाँसोका सिम्फोनीहरू चलायमान हुन सक्छन् । आँसुका खहरेहरूले संसारलाई मार्गप्रदर्शन गरेका छन् । बुद्धिमा चिहाउने तत्व भनेकै आँसु हुन् । जसले जति धेरै आँसु यो संसारमा बगाएको छ –त्यो त्यति धेरै अनुभवी भएको छ ।

गमेर हेरौं न मुनामदन आँसु हो । रवीन्द्र बाबाको गीताञ्जली पनि आँसु हो । मिश्रका पिरामिड हुन् या चीनका पर्खाल सबैसबै आँसुका तिलश्मी करिश्मा त हुन् । आमाले नौ महिना पेटमा बोकेर पृथ्वी पदार्पण गराउन लाग्दा आमाको प्रशवावस्थामा जसरी आँसुको लेप लाग्छ त्यसरी नै अर्कोतिर नवागत शिशुको पनि चिहाँ चिहाँ भनेर आँसुको आरम्भ हुने गर्छ ।

जीवनको आदिपर्व होस् या मृत्युको अन्त्येष्ठी यी सबैसबै परिप्रेक्ष्यहरूमा, सन्दर्भहरूमा आँसुको खोल लगाइएको हुन्छ । चुरो जे भए पनि गुदी त आँसु नै हो । कसैले मानोस् या नमानोस् आँसुको मोल अनमोल हुन्छ । मोति र आँसु उस्तैउस्तै हुन् । यिनीहरूको मोल आँक्न सकिन्न । अनुभूत गर्न भने सकिन्छ । यो हिजो पनि अमापनीय थियो । आज पनि अमापनीय छ । सायद् भविष्यमा पनि अमापनीय हुनेछ ।

विम्ब विघटनहरूका सन्दर्भहरूले, प्रतीक संयोजनका पुरोवाकहरूले अहिले समयमा आँसुका समुद्र निर्माण गर्न सकेको छैन । बजारको विज्ञापनमा विज्ञापित आँसु होइन त्यो त स्वार्थ हो । स्वार्थमा आँसुको उच्चार्थ हुनै सक्दैन । गरिबीमा, असक्षमतामा र निरीहतामा जति आँसु बगेको छ त्यो अमिरीमा, सक्षमतामा र सबलतामा बग्न सक्दैन । हुन्न पनि ।

प्रारम्भमा कहिले, कसले, कति र कसरी अश्रुधारा बहायो त्यो अब अनुल्लिखित इतिहासको गर्तमा हराएको छ । इतिहास भनेको पनि धेरथोर आँसुकै लिपिबद्ध बजार त हो । जसमा जित्नेको तर्फबाट गाथा र गीत कथिए पनि हार्नेका तर्फबाट केवल आँसु नै बहेको हुन्छ । तौलिनु मात्र पर्छ । पर्गेल्नु मात्र पर्छ । कसैले कसैलाई यहाँ हियाउनु हुँदैन । मानवतालाई गोडमेल गरेर मानव नै माथि जाने हो । अहिलेका सबै विधि र प्रविधिले केवल मानवलाई नै गोडमेल गरेका छन् ।

स्थलचर, जलचर, उभयचर र खेचरलाई त प्रकृति माताले उत्पत्तिमै सिकाउने सधाउने गर्छिन् । संसारका कुनै कुनामा पनि उपर्युक्त चार प्रकारका जीवलाई सिकाउने पढाउने शिक्षालय खोलिएको ज्ञात अहिलेसम्म कम्तिमा यो कलमजीवीलाई छैन ।

चरीले उसका नवागत अभ्यागतलाई फुल अवस्थामै सबै प्रकारका तालिम जो दिएकी हुन्छिन् । जन्मेपछि या द्विज भएपछि पनि उनले सबै सिकाएका सधाएका विषय र वासनाको परीक्षा मात्र लिने हो । अनि आफैँ शनैशनैः आकासमार्गमा विचरण गर्ने हो । युगका पोल्टामा हारेर विचारको चारो खोज्न पथको पथगामी हुने हो । सम्भवामी युगेयुगे । युगौंयुगमा खोज्ने हो । नियाल्ने हो । प्राप्ति र अप्राप्ति जे होस् केवल सन्धान गर्ने हो ।

युग नै अभिभावक हो । युग नै भावक हो । युगलाई चिन्ने मानिस युगान्तर भएर बाँच्छ । मृत्यु पछि बाँच्ने अभिलाषा जसलाई हुन्छ ऊ केही सार्थक काम गर्छ । जो मानिसमा बाँच्नुको असल र सार्थक लोभ छ त्यही हुन्छ –अजरामर । बाँकीे सबै तीन मिनेटका उपज हुन् । मस्तीका नालायक पात्र र प्रवृत्तिहरु जसको मोल कुकुरको जति पनि हुँदैन ।
कुकुर त गुरु हो । उसलाई चिन्न सक्नु मात्र पर्छ ।

(स्रोत : Janaboli )

About Sahitya - sangrahalaya

We will try to publish as much literary work of different authors collected from different sources. All of these work is not used for our profit . All the creative work belongs to their respective authors and publication. If requested by the user we will promptly remove the article from the website.
This entry was posted in निबन्ध and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.