मनोवाद : हजुरआमाको अनुभूति

~सी पी अर्याल~

(हजुरआमाको सिंगो जीवन-स्केच देखाउने भिडियो रिलमा उहाँको अनुहारमा झैँ मुजा परेको छ । त्यो बज्छ कि बज्दैन, किरिङ-मिरिङ नै भए पनि दृश्य देखिन्छ वा देखिँदैन, थाहा छैन । पुरानो स्मृतिको त्यो टेप चालू गर्ने तरखरमा हजुरआमा आफैँ हुनुहुन्छ । लगभग नौ दशकअघिको पश्चिम नेपाल विशेष गरी स्याङ्जाली लबजसहित वर्तमानमा पुग्ने प्रयासमा छौँ, नाति-हजुरआमा । थिएटर हाउसमा ‘लार्जर देन लाइफ’को एउटा बूढो शरीरसँग म आफैँ भएझैँ अनुभव भइरहेको छ । जीवनको आफ्नै विज्ञान छ, उहाँको । अरुको विज्ञानमा विश्वास गर्नुहुन्न । बज्नै नमानेको प्राचीन भिडियो टेप अन्तत: नबुझिने खित्रिक-खित्रिक आवाज र किरिङमिरिङ दृश्यसहित चालू हुन्छ ।)

बिहे हुँदा म बालखै थिएँ, सात वर्षकी । अहिले भन्दा कसैले पत्याउँदैनन् । म स्यानी भएकाले बिहे गरेको एक-दुई वर्षसम्म ससुराले मलाई काँधमा बोकेर हिँड्थे । कतै भिरा’ट लड्छु कि भनेर होला ! आफू जहाँ गए नि सँगै लिएर हिँड्थे । आफ्नै बाको झल्को मेट्थेँ, ससुरासँग हिँड्दा । छोरीलाई झैँ माया गर्थे, म बुहारीलाई । मेरो यो कुरो कसले पत्याउँछ र अहिले बाबु ! सुन्दा मान्छे हाँस्छन् । ऊ बेलाँ नि हाँस्थे । उनीहरु किन हाँस्थे, मैले बुझ्दिनथेँ । पछि बुझेँ । ऊ बेलाँ ससुरालाई अनुहार देखाउन नि हुन्नथ्यो । छोइने त परैको कुरा । ससुराले मलाई त्यसरी बोकेर हिँड्दा छिमेकका सँगीसाथी जिल्ल पर्थे ।

आठ वर्षकी हुँदा ज्वरो आयो मलाई । धोती पनि लाउन नसक्नी भइथेँ । ससुराले नै लाइदिए ! स्याहारे । ससुराले म बतिली बुहारीलाई माया गरेको देखेर गामका मान्छे दंगदास परे ।

म जाती भएँ ।

ससुराका दाजुभाइ छुट्टिएर लाखा-पाखा लाए । सम्पत्ति अंशबन्डा गरेसी दु:ख हुन थाल्यो । म पनि हुर्कंदै गएँ । घरधन्दा सम्हाल्न थालेँ ।

ऊ बेला पैसाको केही भाउ थिएन । थोरै पैसामा धेरै सामान आउँथ्यो । एउ ढेउवा घिउलाई चाराना पथ्र्यो । नुनभन्दा सुन सस्तो ! नुन लिन हजुरबा बटौली जान्थे । एकफेरमा पाँच/छ पाथी बोकेर आउँथे । त्यति नुनले धेरै दिन पुग्थ्यो । गाउँका जम्मै केटा जान्थे । म घरै बस्थेँ । घाँस काट्थेँ । गोबर फाल्थेँ । एउटी केटी थिई । मलाई सघाउँथी । लाइमिली गर्थी । पहाडमा दैलो-पोतो, जुठोभाँडो गर्न पथ्र्योर् । घाँस काट्न, मकै रोप्न पनि पर्ने । मोल बो केर जानुपथ्र्यो । खेतमा ५० मुरी धान हुन्थ्यो । कोदो, मकै पनि धरै हुन्थ्यो । धान कुट्यो । कोदो पिस्यो । मकै दल्यो । भैँसी दुह्यो । गोरस खायो । खान्कीको उस्तो दु:ख थिएन । तर, कामको दु:ख थियो । कन्या दान भएर आएपछि घरकाले अह्राको काम गर्नै पर्‍यो क्यारो ! आफ्नै बाको घर पो नगरे नि हुन्थ्यो ।

जे जस्तो भए पनि मान्छेलाई दु:ख थियो । सासू-ससुराले राम्ररी लाउन-खान दिँदैनथे । तर पनि घर बस्न पर्ने । कहाँ जानी हो र ! मेरा सँगीले मैले भन्दा धेरै दु:ख पाउँथे । म त सुखमा हुर्कन पाइथेँ । सबैले माया गर्थे । पछि ससुरा र दुलहा मरेपछि दु:ख पाएँ ।

१३ वर्षकी हुँदी हुँ त्यति बेला ।

एकपटक ससुराले सोधे, “खएश्वरी पाठशाला जान्चेऊ ?”

“अहँ ।”

“जाऊ । अक्षर चिनेसी मन्छे अर्कै हुन्चन् ।”

“पढ्नै आउँदैन ।” मैले टेरिनँ । मुन्टो हल्लाएँ । खुट्टोको बूढी औँलाले भुइँ खोसि्ररहेँ ।

अनि, म पाठशाला जान परेन ।

०००००००००

पहाडको टाकुरामा बस्दा कसलाई नहोस् दु:ख ! हजुरबा हुन्जेल सुख थियो । चिचिला-बतिला थिए । तिनलाई ख्वाउन बढाउनकै लन्ठो ! कता भिरतिर ग’र गुल्टेलान् कि भन्नी पिर । मान्छेले छोराछोरी किन पाउँछन्, थाहा पाइथिनँ । तैपनि, सन्तान जन्माएँ । अघेरअघेरका मेरा गोडा-चारेक सन्तान मेरेपछि हजुबुबाले पूजा लाए । अनि, फेरि गोडा चारेक सन्तान पाएँ ।

दुइटा छोराले माटो खान्थे । तेरा हजुरबा दिक्कै भा’थे ।

“माटो खानभन्दा सिख्रेट खान बेस,” एक दिन हजुरबाले भने ।

अनि, दुइटै छोराका दौराको फेरोमा सिख्रेट बाँधिदिए । पछि, छोराहरुले पनि सिख्रेट खान सिके । मैले जान्दिनथेँ सिख्रेट खान हुन्न भन्नी । पोर-परार तेरा ठूलाबा बेस्सरी बिरामी हुँदा थाहा पाएँ, सिख्रेटले मान्छेलाई कस्तरी गलाउँदो रै’छ बाबै !

ठिङठिङ हिँडिरहनुभएको तेरा हजुरबाको ज्यान एकदिन एक्कासि तातो भयो ।

“झाँक्री बोला,” भन्नुभयो ।

झाँक्री आएर हल्लन थाले ।

“पूजा लाउँदा कमजोरी भएछ ।” झाँक्री बडबडाए, “देवीले कालो बोको खोजिन् !”

हजुरबा उप्रेत थिए । पूजा लाउन हिँड्थे । कतै पूजा लाउँदा कमजोरी भयो होला त नि झैँ लायो ।

झाँक्रीले कालो बोको खायो । तर, बोकाले हजुरबाको जोरो खान सकेन ।

चार-पाँच दिन बेथा लाइरह्यो । बेथाले अत्यायो । अघेर-अघेर नुन लिन आफैँ जान्थे बटौली । बिरामी हुँदा ओखती ल्याइदिन म जान सकिनँ । ओखती खान नपाएरै मरे । स्याना-स्याना छोराछोरी आँधीखोला सुसाएझैँ रोए ।

“नरोओ नरोओ,” भन्न पर्‍यो, भनेँ ।

म काँ’पार रूनी हो र ! पाइनँ । सकिनँ ।

दुलाहा मरेपछि एउटा कुरो मनमा झिर्लिक्क आयो । स्याना छोराहरुलाई कसरी पठाउनी होला पाठशाला भन्नी । धेरै दिन झोक्राएँ । दुलाहा मोरे भन्ने पिरसँगै छोरालाई पढाउनी कसरी होला भन्नी पिरले मन गाँज्यो । छोराहरुले पढ्न पाए, जागिर गर्छन्, पैसा कमाउँछन् भन्नी कुरो जानेकी थिएँ । अर्थोक जानेकै थिइनँ ।

हजुरबा छँदा बैँस थियो । उनी मरेपछि बैँस गएझैँ भयो । राम्री थिएँ । कहिल्यै राम्री थिइनँ झैँ भयो । नाच्न-गाउन सिपालु थिएँ । नाच्न-गाउन बिर्सिएँ झैँ भयो ।

(हजुरआमाको अनुहारमा हजार मुजा छन् अहिले । तर, उहाँले कुरा गर्न थाल्नुहुन्छ बैँस छँदाको खिरिलो अनुहारको । उहाँ राम्ररी उभिन सक्नुहुन्न । कुप्री हुनुहुन्छ । तर, कुरा गर्नुहुन्छ, बैँसमा मेला अनि कीर्तनमा धीत मरून्जेल नाचेको । टाउको मुडुलो छ । तर, कुरा गर्नुहुन्छ, दुई चुल्ठो बाटेर हिँड्दाका दिनको । दाँत छैनन् । बैँसमा ढुंगा पनि चपाउन सक्ने दिनको बयान गर्नुहुन्छ । अहिले रिट्ठोझैँ दुब्ली हुनुहुन्छ । कुरा गर्नुहुन्छ त्यस बेलाको, जुन बेला उहाँ हट्टाकट्टा तरूनी हुनुहुन्थ्यो । लाग्छ, उहाँले ती दिन खुब मिस गर्नुहुन्छ अहिले । नभएको वस्तुको कति अपेक्षा गर्छ मानिस ।)

तेरा हजुरबा मरेपछि सबै थोक बिर्सिएँ । आफैँलाई बिर्सिएँ ।

एकफेर जमिन हल्लियो । कता-कता खुब मान्छे मरे भनेर समाचार आएको थियो । जमिन हल्लिँदा माछाले काँध फेरेको भन्दा रै’छन् ! यो जमिनमुनि सारा संसार बोक्ने ठूलो माछो छ अरे ! त्यही माछोले हामीलाई बोकेको काँध फेर्दा त्यस्तरी जमिन हल्लिँदो रै’छ भन्नी ऊ बेलाँ थाहा पाएँ ।

माछाले आफ्नो सुखका लागि काँध फेर्न तर मान्छेले दु:ख पाउने! भगवान्को लीला अचम्मैको

दुलाहा मरेपछि म एक्ली भएँ । पहाडमा बस्नै मन थिएन । जताततै दु:ख । अझ, लालाबाला हुर्काउन सबैभन्दा बढी दु:ख । एउटा बाटो थियो । मेरा दाइ थिए ।

एकफेर भने, “मधेस जान्छेस् ?”

“पाए त किन नजाँदी हुम् !” म उज्यालिएँ । दाइ गमे ।

टाकुराको जग्गा बेचिदिए दाइले । कुटुरो बोकेर मधेस झर्‍यौँ दाजुबैनी । साथमा १०/१२ वर्षका दुइटा सन्तान थिए । छोरीहरु आ-आफ्ना घर थिए ।

मधेस आएपछि अर्कै लोकमा आएझैँ लाग्यो ।

मधेस पहिलोपटक देखेँ । जताततै सम्मै । सुरूमा त बिनामेसै बाटाबाटै खोलखोलै दुगुरम् जस्तो भयो । खुब रमाएँ किनभने यहाँ उकालो चढ्न पर्दैनथ्यो । ओरालो र्झन पर्दैनथ्यो । यहाँ आएपछि केही दिन दाइसँग बसेँ । पछि आफ्नै खेत किनेँ । गोरू किनेँ । भैँसी पालेँ । एक्लै । दाइ आफ्ना परिवारसित बस्न थाले । म दुइटा छोरा च्यापेर एक्लै । स-सानो कटेरो बनाइदिए दाइले । एकफेर बतास र पानी आएर सबै छानो उडार लग्यो । नरमाइलो लाग्यो । मान्छेलाई सबैभन्दा नरमाइलो त उसको घर भत्किँदा पो लाग्ने रै’छ झैँ लाग्यो । पहाड सम्भिmएँ । त्यहाँ त खेतीकिसानी गर्दै, अर्म-पर्म लाउँदै, सुखदु:ख जेनतेन थियो । यहाँ त सम्मै! बाटो पनि सम्मै । जीवन त नाक ठोक्किने भीरजस्तो अप्ठ्यारो ! रून पनि सकिनँ । क्यारम् ! मर्न मन नि लाएन ।

त्यति बेलाको मधेसमा डर भनेको औलो रोग लाउँछ भन्ने थियो । डरैडरले धन्नै मरिनँ । मधेस भनेर क्यार्ने हो र ! सम्मै भए नि जानी ठाउँ कतै थिएन । जंगल मात्रै ! छोरालाई पढाउन पठाउन नि पाइनँ । ससुराले ‘पढ्न जा नानी’ भन्दा नि ऊ बेलाँ गइनँ । अहिले पछुतो हुन्छ ।

दाइ अलिक हुनेखाने थिए । कसलाई हो भन्दिएछन् । अनि, छोराहरुले संस्कृत पाठशालामा भर्ना हुन पाए । पढ्न थाले । पास मात्रै भए । फेल भएनन् । लोकसेवा पढेर एकैफेरमा पास गरे । जाँचमा पास हुन सजिलो थियो । तर, पढ्न अप्ठ्यारो । छोराहरु यहाँबाट साइकलमा गए जाँच दिन । बाटो उधुम टाढा थियो । मधेस भनेर क्यार्ने ! मोटर थिएनन् ।

छोराहरुले पास भएपछि बिहे गरे । व्यवहार आफैँ चलाउन थाले । मैले छोड्दिएँ । अलिक वर्षपछि तँ जन्मिइस् । तँ जन्मिँदा कान्छो छोरो -तेरो बा) खुब खुसी भयो ।

“हिँड काठमाण्डू ! पशुपति दर्शन गर्न ।” कान्छो छोरोले एकदिन भन्यो ।

“जान्न ! जहाज चढ्दा देवता नाघिन्छ !” मैले भनेँ ।

तर, उसले मानेन । कान्छाले जित्यो । म हारेँ । त्यसै भएर पशुपतिको दर्शन गर्न पाएँ क्यारे !

कति वर्ष भएँ म ? ९० भएँ कि क्या हो ! तैँले ऊ बेलाका दिन सम्झाइस् बाबु ! अहिले त गोडा तिसेक नातिनातिना भए क्यारे ! नजिक भ’का र टाढा भ’काको माया बरोबर लाउने रै’छ ।

जीवन भोगियो ! केटाकेटी हुँदा सुख पाएँ । ससुरा, दुलहा मरेपछि दु:ख पाएँ । मधेस झर्दा सुख पाइएला भनेर झरियो । तर, दु:खको पहाड भत्किएन । छोराहरुले जागिर पाएपछि सुखका दिन आए । अहिले हृदय लुलो भइसक्यो ।

अब त बाबु !

‘जाम्ला बैकुण्ठैमा नाच्दै, गाम्दै बजाम्दै !’

प्रकाशित: आश्विन १२, २०७१

(स्रोत : नेपाल साप्ताहिक)

About Sahitya - sangrahalaya

We will try to publish as much literary work of different authors collected from different sources. All of these work is not used for our profit . All the creative work belongs to their respective authors and publication. If requested by the user we will promptly remove the article from the website.
This entry was posted in मनोवाद / स्वगत and tagged , . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.