समालोचना : सिद्धिचरण श्रेष्ठको आँसु खण्डकाव्यले उब्जाएका लहरहरू

~डा.नेत्र एटम~Dr Netra Atom

हरेक क्षण हाम्रा आँखाहरू आफ्नै आँसुले पखालिन चाहन्छन्, जसले गर्दा हामी जीवनलाई अझैँ स्पष्टसँग देख्न र पहिचान गर्न सक्छौँ ।
— एलेक्स टान

सिद्धिचरण श्रेष्ठले आँसु (२०५०) खण्डकाव्यलाई सामाजिक शोषणप्रतिको विद्रोह र समानताप्राप्तिका निम्ति मानवीय आकांक्षा सशक्त रूपमा प्रक्षेपण गर्ने कलात्मक माध्यम बनाएका छन् । वास्तवमा आँसु दुर्दमनीय परिस्थितिप्रति व्यक्तिको असहमतिलाई तीव्र रूपले प्रतिक्रिया जनाउनका निम्ति प्रकृतिप्रदत्त एउटा महत्त्वपूर्ण माध्यम हो । यस्तो परिस्थिति अत्यधिक व्यथाको पनि हुन सक्छ र आनन्दको पनि । दुवै अवस्थामा मान्छेको रुवाइ खुल्छ र आँखाबाट आँसुको मूल फुट्छ । त्यसैले आँसु दुःख र आश्चर्यको प्रकटीकरण गर्ने एक प्रकारको शब्दकोश नै हो, जसका शब्दहरू आँखाबाट आँसुका नुनिला थोपाका रूपमा निस्कन्छन् र गालामा वाक्यका धर्काहरू सिर्जना गर्दै तिनीहरु बहन्छन् । मानसिक द्वन्द्व र शारीरिक संवेदना नै आँसुका वास्तविक अर्थ हुन् । आन्तरिक जटिलतालाई विरेचन गर्ने प्रक्रियाका रुपमा पनि आँसुलाई विशिष्ट मानिन्छ किनभने त्यसले मनका अन्तरमा दमित रहेका मनोभावलाई सतहमा ल्याइदिन्छ र पीडाको सीमान्त अनुभूतिलाई परिचित गराउनुका साथै दुःखमुक्त पार्ने अमोघ शक्ति दिन्छ । आँसुको परिचय दिँदै कवि श्रेष्ठले प्रस्तुत काव्यमा लेखेका छन् :

आँसु मृतसञ्जीवनी हो, आँसु तापवाशिनी हो
आँसु मेरो जीवनी हो, आँसु सृजनाको ऋणी हो ! (१३)

आखिर आँसुलाई सृजनाका निम्ति अमृतसरह भन्दै यति धेरै महत्त्व किन दिए त कविले ? शरीर वैज्ञानिक सन्दर्भबाट हेर्दा आँसु आँखाको ढकनीको भित्रतिर नानीको ठिक माथि रहेको ल्याक्रिमल ग्रन्थिबाट उत्पन्न हुने पानीदार स्राव मात्र हो । आँसु आउनु हाम्रो स्वेच्छामा निर्भर हुँदैन, स्वचालित स्नायु प्रणालीले नियन्त्रणमा लिएर यसलाई निरन्तर उत्पादन गरिरहन्छ । आँखा झिमझिम पार्दा आँसु आँखाभरि फैलन्छ र त्यसले कर्निया भनिने आँखाको बाह्य संवेदनशील अङ्गलाई चिप्लो पारेर सफा गर्छ । आँखाका कुनामा रहने अश्रुनलीको बाटो हुँदै बाँकी रहेको आँसु नाकको भित्री भागबाट घाँटीतिर पुग्छ र विसर्जित हुन्छ तर मान्छे उत्तेजनमा आउँदा चाहिँ अत्यधिक आँसु उत्पादन हुने हुनाले यो आँखामा डबडबाएर छचल्किन थाल्छ । यी सब प्रक्रियालाई छाडेर सिद्धिचरण श्रेष्ठले आँसु खण्डकाव्यमा चाहिँ आँसुलाई समाजमा रहेका सामन्तहरूले दलितमाथि गर्ने भेदभाव र आर्थिक असमानताबाट उत्पन्न रुवाइको विशेष उत्पादनका रूपमा लिएको छन् । कवि लेख्छन् ः मनुजकै पूजा लिएर, अप्सरालाई नचाई
देवताको स्वर्ग घुम्ने, हक छ के पृथ्वी रुवाई ? (२०)

यसमा पृथ्वीको रुवाइको मूल कारण सामान्य मान्छेको सेवा लिएर, मान्छेलाई वस्तुझैँ उपयोग गरेर स्वर्गीय आनन्द लिने देवतारूपी सामान्तहरूका कारण देखिएको र यस्तो कार्य गर्ने हक कसैलाई नभएको भाव प्रकटित छ ।
आँसु विभिन्न आयाममा निःसृत हुन्छ । हरेक मान्छेको व्यथा र सन्तापलाई अभिव्यक्ति दिन आँसुको प्रवाह हुन्छ । नयाँ जन्मेको बच्चा नाभीविच्छेदको पीडाका कारण आँसुविहीन रुवाइ रुन्छ । त्यो रुवाइ आमाको सुरक्षित र आनन्दित पाठेघरको बिछोडको सन्तापबाट सिर्जना भएको हो । उसलाई खाना र न्यानो साथै कसैको सहाराको जरुरत हुन्छ । उसको आँसुले बच्चा र वरिपरिका मान्छेका बीच अगाध र अदृश्य सम्पर्कसेतु निर्माण गरेको हुन्छ । सिद्धिचरण श्रेष्ठको आँसु खण्डकाव्यमा पनि आँसुको मोल असमानता हटाउने विद्रोहको बिम्ब बन्न आह्वान गरिएको छ, जस्तै :
यहाँ छ गाह्रो ज्यूनलाई, यो अमिल्दो छन्दलाई
को मिलाइदिन्छ आज, लौ न आऊ अश्रुधार ! (१०)

कविले यस कृतिमा आर्थिक र जातीय विभेदलाई प्रश्रय दिने समाजलाई व्यङ्ग्य गरेका छन् र यही विभेदका कारण पृथ्वी दन्दनी बलिरहेको देखाएका छन् । पृथ्वी बल्नु भनेको मान्छेभित्रको असमानताविरुद्धकको आवाज आक्रोशमा रूपान्तरित हुनु हो, पृथ्वी डढ्नु भनेको अन्याय र अत्याचारका कारण थिचिएका सबाल्टर्न वर्गप्रतिको शोषण चरममा पुग्नु हो । यसरी तातिएर, रुखिएर आफ्नो अस्तित्व गुमाउन थालेको पृथ्वीलाई जोगाउन कविले आँसुको सञ्चरण गर्नुपर्ने आकांक्षा राखेका छन्, जस्तै :

छर्क पानी छर्क पानी, दग्ध ज्वाला यो निभाऊ
भष्म भैकन पृथ्वी डढ्ला, आँसु ल्याऊ आँसु ल्याऊ । (२४)

यो कृति दलितकेन्द्री छ । आफ्नो आर्थिक, सामाजिक, राजनीतिक हकअधिकार गुमाएका दलितहरूको पक्षमा बोल्ने दावा कविले गरेका छन्, जस्तै :
पाप भण्डाफोर गर्दै, हुन्छ जे होस् गाउनेछु
ती गलितको ती दलितको, हक गुमेको बोलनेछु । (२९)

दलित जातिले समाजमा समानाता स्थापनाका निम्ति गरिने सङ्घर्षको स्वरूप दिइएको छ । भेदभावका पक्षपातीलाई यसमा कृत्रिम मान्छेका रूपमा लिइएको छ भने तिनलाई समाप्त पार्नका निम्ति सर्पले झैँ फुङ्कार गर्नुपर्ने आवश्यकता देखाइएको छ, जस्तै :

नभन निर्धो दलित जाति, सर्पले झैँ फूँ गरेर

कृत्रिम मान्छे यी भगाउन, होशमा भय त्रास देऊ (३८)

आँसु नै त्यस्तो माध्यम हो, जुन अन्तरात्माबाटै ऊर्जावान् हुन्छ र पुराना, रुढ, प्रतिगामी चिन्तन एवम् व्यवहारलाई त्यसले निमिट्यान्न पारेर फाल्न सक्छ । आँसुले व्यक्तिको क्षमतालाई प्रकाशित गर्न सक्छ । आँसुको यसै भव्य मानवीय शक्तिको पहिचान प्रस्तुत कृतिमा भएको छ, जस्तै :
सब दया माया र करुणा, आँसुकै अवतार हुन् यी
सृजनाको कुतकुती ली, आँसुले नै विश्व रच्छ । (३४)

आँसु गहिरो पश्चातापको चिन्ह पनि हो । यसको अन्तर्शक्ति र उपयोगिता पहिचान र निर्णय गर्न निकै व्यापक विवेक आवश्यक पर्छ । यस्तो आँसु अतीतमा गरिएका क्रियाकलापहरूको खेदबाट प्रारम्भ हुन्छ, आफ्नै पापप्रति प्रहार गर्छ, व्यवहारबाट दुःखी हुन्छ अनि सहानुभूति र विशुद्ध न्यायको अपेक्षा गर्छ । जीवनलाई सुमधुर पार्नु नै आँसुको लक्ष्य हो भन्ने भाव आँसु खण्डकाव्यले दिएको छ, जस्तै :
मधुर जीवन पार्नलाई, सत्य सुन्दर चिन्नलाई
जगत ग्रन्थि फुनलाई, आँसुको दरकार पर्छ । (३१)

प्रस्तुत काव्यको अन्त्यमा कविले संसारको अन्याय, अत्याचार, शोषण, भेदभाव आदिबाट मुक्तिका निम्ति आँसु बहाउन आह्वान गरेका छन् । यो अवधारणा मानवको आँसुलाई अर्थहीन हुन नदिने कविको दृढनिश्चयताको सुन्दर र सिर्जनात्मक बिम्ब हो । कविले लेखेका छन् ः
पानी ल्याऊ पानी ल्याऊ, यो विषम आगो निभाउन
यो जगतलाई बचाउन, आँसुको धारा बहाउन । (३१)

यो आँसु अवसरबाट वञ्चित, राज्यबाट पछाडि पारिएका, नीतिनिर्माताबाट सधँै महत्त्व नदिइएका, शोषित, अपहेलित, निरष्कृत भएका सबाल्टर्न मानवको प्रतिनिधि हो । यस्तो आँसुको शक्ति आउँदो समयमा प्रबल हुँदै जाने काव्यिक भविष्यवाणी पनि यस कृतिमा पाइन्छ ।
कवि सिद्धिचरण श्रेष्ठले आँसुलाई विश्वरचनाको अलङ्कार ठानेका छन् । श्रमजीवी जनताको हैसियत बढाउनलाई यहाँ न्यायको जित हुनुपर्छ, असमानता हट्नुपर्छ र त्यसका निम्ति एउटा आर्थिक सामाजिक क्रान्तिको आवश्यकता औँल्याई त्यसको नेतृत्व लिन दलित वर्गलाई आह्वान गर्नु आँसु खण्डकाव्यको काव्यिक विशिष्टता हो । पानीले रुखो जमिनलाई पुनर्उब्जाउ भूमिमा परिणत गरेजस्तै हतभागी वर्गमा पनि आँसुले पुनर्साहस सञ्चरण गर्न सक्छ भन्ने विश्वास कविमा जागृत भएको छ । उनको आँसुको गीत यसरी निष्कर्षमा पुगेको छ :
आज बादल जो गगनमा, वृष्टि भई अब झर्छ झर्छ
यो सुकेको पृथ्वीलाई, फेरि नूतन पारिदिन्छ । (११)

साँच्चै, युगकविको आँसु पढ्दै गर्दा अनेक प्रश्नहरू स्वतः आइहाल्छन् ः नेपाली सबाल्टर्नले स्वमुक्तिको क्रान्तिमा नेतृत्व सह्मालेर आँसुको सही मोल निक्र्यौल गर्न सक्लान् ? आँसुको शक्ति चिनेर विषमतालाई हटाई गणतन्त्र नेपालको मौलिक छवि सिर्जना गर्र्ने सामथ्र्य राख्लान् ? सामूहिक हितका निम्ति स्थार्थको बलिदान गर्न सबै नेपाली जनता तयार होलान् ?
यी र यस्ता अनेकौँ प्रश्नहरूको आदर्श उत्तर त हामीसँग तयार छ होला, तर यथार्थमा परिधीय कामहरूमा अलमलिएर सबै प्रमुख काम थाती नै राखेका छौँ हामीले !

(स्रोत : Hulaki)

About Sahitya - sangrahalaya

We will try to publish as much literary work of different authors collected from different sources. All of these work is not used for our profit . All the creative work belongs to their respective authors and publication. If requested by the user we will promptly remove the article from the website.
This entry was posted in समालोचना and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.