ऐतिहासिक लेख : राजकुमार बहादुर शाहको दुर्भाग्यपूर्ण अवसान

~बाबुराम आचार्य~

प्रसिद्ध मेवाड–नरेश राणा प्रतापसिंह शाहजस्तै यशस्वी, पराक्रमी र युद्धकुशल समेत होऊन् भन्ने आकांक्षा राख्दै श्री ५ पृथ्वीनारायण शाहले आफ्ना नवजात जेठा छोरा युवराजाधिराजको नाम ।।।प्रतापसिंह शाह राखेका थिए । तर समय बित्तै जाँदा परिणाम भने उनको यस आकांक्षाको ठीक विपरीत हुन आइपुगेको थियो । उनका कान्छा छोरा राजकुमार बहादुर शाह भने उनले चिताएजस्तै भएर निस्किएका थिए । पृथ्वीनारायण शाहको अन्तिम समयमा यिनी सत्र वर्ष मात्र पुगेका थिए र ।यिनको विवाह पनि सम्पन्न भएको थिएन । बालककालदेखि नै आफ्ना संघर्षशील पिताका साथमा रहँदै आएका, उनैबाट व्यवहारिक राजनीतिको साथै युद्धकलाको क्रियात्मक शिक्षासमेत प्राप्त गर्दै आएका र भोगविलासदेखि टाढा रहँदै आएको हुनाले कहिललो उमेरदेखि नै यिनका दैनिक क्रियाकलापहरूमा उद्योग पराक्रम र साहसका लक्षणहरू स्पष्टरूपमा देखापर्न थालिसकेका थिए ।

पूर्वतफृको विजय–अभियान प्रायः सफल भइसकेकोले पश्चिमतर्फको विजय अभियानको निमित्त आवश्यक प्रबन्ध मिलाउने उद्देश्यअनुसार पृथ्वीनारायण शाह नुवाकोटमा गई बसिररहेका थिए । यसै स्थितिमा उनी अकस्मात् नै बिरामी परे । उनका कान्छा भाई शूरप्रताप शाह पहिले नै विभिण्डिएर गोर्खा छोडी कास्कीतिर गायव भइसकेका थिए । यसैबीचमा उनीसँग असहमत भईउनको अर्का भाइ जेठा चौतारा महोद्दामकीर्ति शाह पनि भागेर गोर्खालीहरूका विरोधी कास्केली राजाको आश्रयमा पगिरहेका थिए । यसैबीचमा उनीसँग असहमत भई उनका अर्का भाइ जेठा चौतारा महोद्दामकीर्ति शाह पनि भागेर गोर्खालीहरूका विरोध कास्केली राजाको आश्रयमा पुगिरहेका थिए । यस घटनाबाट काठमाडौँमा रहेका युवराज प्रतापसिंह शाहको मनमा र नुवाकोटमा नै रहेका श्री ५ पृथ्वीनारायण शाहको मनमा मात्र होइन, राजकुमार बहादुर शाह एवं अन्य भाइभारदारहरूका मनमा पनि खुलदुली पैदा हुनु स्वाभाविक नै थियो । यसै स्थितिमा नुवाकोटामा नै पृथ्वीनारायण शाहको अप्रत्याशितरूपमा निधन भएकोले (वि. सं. १८३१ माघ १ गते, तदनुसार १० जनवरी, ई. सं. १७७५) काठमाडौँमा प्रतापसिंह शाहले नेपाल अधिराज्यको राजमुकुट धारण गरेका थिए ।

राजकुमार महोद्दामकीर्ति शाहको पालयनबाट उत्पन्न भएको खुलदुली प्रतापसिंह शाहको मनमा बाँकी नै रहेको थियो । यसैले काकाहरूसँग मिली भाइ राजकुमार बहादुर शाहले चौबीसे राज्यहरूमा गएर आफ्नो विरुद्धमा
विद्रोह गर्ने पो हुन् कि भन्ने अनावश्यक शंका लिई यिनले आफ्ना प्रमुख सल्लाहकार व्रजनाथ पण्डित र स्वरूपसिंह काकृहरूको परामशृअनुसार काका काजी दलजित वशाहका साथै पिताको आशौच बारी बसेका भइ राजकुमार बहादुर शाहलाई पनि आशौचभित्रैमा नुवाकोटमा नै सहसा केद गरे । राजकुमार दलजित शाहपछि भागेर वेपत्ता भएकाले उनको सर्वश्वहरण भयो । नजरबन्द अवस्थामा नै राजकुमार बहादुर शाहले पिताको अन्त्यष्टि काजक्रिया विधिपूर्वक सम्पन्न गरे ।

छिमकेकी भारतका राजनैतिक गतिविधिहरूबाट सजग रहने उद्देश्यअनुसार थिए । राजा प्रतापसिंह शाह र राजकुमार बहादुर शाह दुवै भाइ यिनका आफ्नै तुल्य, स्नेहका शिष्य थिए । आफ्ना शिष्य रहेका नयाँ राजालाई आशीर्वाद चढाउन आएका गजराज मिश्रले राजाका आफ्नै सहोदर भाइ राजकुमार बहादुर शाहलाई नजरबन्दी अवस्थामा रहेको पाउँदा यिनी निकै खिन्न हुनु स्वाभाविकै थियो । विदेशमा निर्वासनमा पठाएर भए पनि नजरबन्दमा रहेका राजकुमारलाई स्वच्छन्द—दनीवन बिताउने अवसर प्रदान गरिनुपर्दछ भनी यिनले जोडदार आग्रह गर्दा गुरुको यस आग्रहलाई प्रतापसिंह शाहले अनादर गर्न सकेनन् र राजाको अनुमतिअनुसार नजरबन्दबाट मुक्त भई बहानुर शाह भारतको बेतियामा गई निर्वाचित जीवन बताउन थाले ।

निर्वाचनमा रहनु परे पनि राजकुमार बहादुर शाह नेपाल राष्ट्रप्रतिको आफ्नो निष्ठा र कर्तव्यबाट कति पनि विचलित भएका थिएनन् । राष्ट्रप्रेम उनको नसा–नसामा भिजिइरहेको थियो । आफ्ना यशस्वी पिताले आरम्भ गरेको एकीकरणको अभियानलाई कसरी अघि बढाउने भन्ने चिन्ता पनि यिनको मनमा छँदै थियो । यसैले चितवनमा अंग्रेजहरको आक्रमण हुन लागिरहेको छ भन्ने हौवा देखाउँदै यिनले प्रतापसिंह शाहलाई— “चितवनमा फिरभ्̈ीहरूको आक्रमण हुन आँट्यो, उनीहरूले आक्रमण गर्नुभन्दा पहिले तुरुन्त नै त्यहाा आक्रमण गरिहाल्नु आवश्यक भयो” भनी अर्जीपत्र लेखी पठाए । यिनको अनुरोधअनुसार नेपालको तर्फबाट यथासमयमा नै हस्तक्षेप हुँदा चितौनमा नेपाल सरकारको अधिकार सहजै स्थापित भयो पनि । यसै अवस्थामा, चिनौन विजयको खुसियाली मनाएको तीन महिनापछि आफ्ना अढाई वर्षका एकमात्र छोरालाई छोडी २६ वर्षको जल्दोबल्दो जवानी अवस्थामा न प्रतापसिंह शाहको असामयिक निधन भयो र बालक युवराज रणबहादुर शाह श्री ५ महाराजधािरजको रूपमा नेपालको राजसिंहासनमा राखिए (वि. सं. १८३ मार्ग ६ गते तदनुसार १७ नोभेम्बर ई. सं. १७७७) ।

About Sahitya - sangrahalaya

We will try to publish as much literary work of different authors collected from different sources. All of these work is not used for our profit . All the creative work belongs to their respective authors and publication. If requested by the user we will promptly remove the article from the website.
This entry was posted in लेख - समीक्षा and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.