कथा : एउटा माझी

~शिव ज्ञवाली~

माझी घरि बहना चलाउँछ घरि पानीले निथु्रक भिजेको कछाडलाई निचोरेर नदी किनारमा सुकाउँछ । र तरक्क पसिना पुछ्दै फेरी त्यही पुरानो डुङ्गालाई नदीको छालमा हेलिदिन्छ । मैलोमैलो धुलाम्मे कमिज पसिनाका बुँदहरुले कटकटिएका छन् । र काखीबाट आइरहेछ अमिलो गन्घ ।

आजभोली यो नदी पनि बगरिएजस्तो लाग्न थालेको छ । एउटा माझी बालुवाको मैदानमा डुङ्गा ठेलेजस्तै जबरजस्त ठेलिरहेछ डुङ्गा । उसलाई हेक्काछैन कति यात्रुहरु यो भवसागर तरेर पारी गए उसलाई गिन्तीछैन यसबापत उसले कति ज्याला कमायो । र कतिलाई भेलबाट उद्धार गर्यो । नदी तार्नु उसको काम हो । बस् † यत्ति थाहा छ उसलाई । यस बापत उसले पाएको छ त केबल अधबैसे उमेरले दिएका केही चाउरीका धर्काहरु ।

पि्रय माझी ! सायद तिमी त्यही नदीमा उही पुरानो डुङ्गा चलाउँदै छौं । अबत डुङ्गाको बिट पनि खिइसक्यो होला पानी प्राण हो । र तिमी पर्यावाची हौ । पानी सित्तलता जीवन र कोमलताको प्रतिक । आखिर नदी तर्नेहरुमध्ये म पनि त एक थिएँ । म नोस्टाल्जिक हुन्छु स्मृतिका भित्तामा आउँछन् तिनै दिनहरु ।

*******

केही दिनअघिको मात्र कुरा हो ।

गुरु पूर्णीमा । ज्या † मलाई त हेक्कै भएन । एकाबिहानै ओखतीशास्त्र पढ्दैगरेको प्रकाशले मोबाइल पत्र पठायो म झस्किएँ । दुबैले एउटै विद्यालयमा पढेका र गाउँ पनि एउटै उमेरले भने दुई वर्ष कान्छो छ प्रकाश । ऊ मान्छेको रोगको चिरफार गर्छ म समाजको ।

मनमा हठात् मूक पीडा व्याप्त भयो । जीवनका चौबिसौं टेकाहरुमा न त कसैको असल चेलो नै बन्न सकियो न त गुरु नै । मात्र एउटा असल गुरु पाएँ । तपाइँ मान्नुस् नमान्नुस् असल गुरु पाउनु चानचुने कुरो होइन । मेरो गुरु मेरो पि्रय माझी ुथमन सरु ।

मन शून्यमा झर्यो एकाएक र स्मृतिका भित्तामा उही पुरानो सम्बोधनले झस्कायो । ुए केटा †ु माझी मलाई सधै यसरी नै सम्बोधन गर्थे । स्मृतिका कानहरुमा बराबर गुिाजरह्यो यही सम्बोधन । सम्झिन्छु यो सम्बोधनसँग आजभन्दा करिब सत्र वर्षअघि भेटभएको थियो । त्यो अग्लो शरीर शालीन व्यक्तित्व प्रेमका पालुवाले लुछुप्प भिजेका औंलाहरु । अझै कतै वनपाखातिरबाट मृगको पिछा गर्दै त्यो बोलाएजस्तै लाग्छ ।

गोधुली राताम्मे क्षितिजमा ढल्किँदै छ मेरा आँखा त्यही क्षितिजमा खोजिरहेछन् उही पि्रय माझीको तस्विर । बिसाचोका आँखाहरु खोजिरहे अबेरसम्म । सम्झनाका करौंतीले कताकता रेटिनै रह्यो । उदासिका गौंथली चिर्विराउन थाले मनको बार्दलिमा । र हारखाएर गुरु पुर्णीमाको अवसरमा अनायास श्रद्धाका आँसु चढाएँ अन्तर्मनको एउटा कुनामा जहाँ मेरो पि्रय माझी झोंक्राइरहेछ ।

मेरा आदरणीय गुरु थमनबहादुर साठिघरे । घर पाल्पा खानीगाउँको कल्लाबारी । उपनाम ुथमु अकेलाु कुनै दिन ुअलिबाबा एण्ड थर्टीफोर थिभ्स्ुको एक कुनामा देखेथें । राजधानीको कोलाहल भीडमा एक बाध्यता र विवसताको भारीबोक्दै सम्झिरहेछु थमन सरलाई । एउटा प्रेरणाको सागर जीवनको पथप्रदर्शक मायाको पुाज मेरो प्रमिथस ।

टिमिक्क जिन्स पाइन्ट आर्मीकट कपाल स्पोर्ट जुत्ता लगाएका थमन सर । मानौ हाम्रो गाउँमा ज्योति बनेर आएका थिए । स्मृतिका पन्नाहरु पल्टाउँदै जाँदा म देख्दछु सुदूरगाउँको चेतनाहीन मेरो जन्म ठाउँ । अशिक्षा अज्ञानता विभेद र जडताको सांराज्य छ विकट छर्छरे र राम्चे भीरहरुमा मानवीय चेतना लेउ लागेर टा_िक्सएको छ । थमनबहादुरको भेषमा एउटा तन्नेरी आउँछ कलियुगको देउता बनेर टाढा………धेरै टाढाबाट बालबिनोदको आँगनमा । उसको पाखुरीमा अदम्य साहस छ । र मस्तिष्कमा भरिएको छ युगिन चेतनाको तरङ्ग । म गम खान्छु – ती तरङ्गहरुमध्येको एउटा कम्पन त म पनि हुँ जो गोधुलीमा उनकै तस्विर खोज्दैछ । एक्लै छ ऊ एक्लै…॥उदास मुद्रामा सम्झिरहेछ उही पि्रय माझी ।

कृतज्ञताको थुप्रोले म थिचिएको छु – माझीप्रति मेरा कर्तव्यहरु छन् । ती सबै कर्तव्यको भारी मैले बोक्नै पर्छ । तन्नेरी वयको आलोमाटो खासै के नै गर्न सक्थें र तैपनि मन हलुको पार्ने एउटा काइदा निकाले । माझीको सम्झनामा एउटा कविता किन नलेखुँ………।आखिर कविता कर्म त्यसै पनि चलिरहेछ । लेख्न खोजें ।

ुत्यो बूढो माझी
अहीले उसको डुङ्गा चुहिएको छ
फाटेका छन् लुगाजस्तै मनहरु
उसलाई हेक्का छैन कति आए यात्रुहरु ।ु

एउटा सुन्दर नायकको विषयमा लेखिएको कविता कुरुप भइदियो । यो कविताले त्यो सुन्दर सिर्जनाको उपहास गर्न चाहन्न । त्यसैले त्यो च्यातेर फालिदिएँ ।

रातका हात गाढा बन्दैछन् । मन पिलिएको पिलोझैं बल्किरहेछ । उही माझीका सम्झना वरिपरि घुमिरहेछ । म सम्हालिन्छु केहीबेरपछि । बाहिर आकाश रोइरहेछ । मनको एकान्तमा रहेको माझीका स्मृतिहरुलाई लुकाउन खोजेँ तर भाग्न अन्कनाइरहे । आखिरमा बडो भावुक भएर मैले माझीका सम्झनाहरुका झझल्काहरुलाई लिपिबद्ध गर्ने अठोट गरंे । जसले जीवन प्रेरणा दिइरहने छ । र झक्झकाइरहने छ गल्तिहरुमा । मेरो इतिहास खोज्ने युगले कुनै दिन र त्यो ुप्रमिथसु मेरोअघि उभिइरहेको हुनेछ । यो इतिहास जोगाउनु मेरो धर्म हो । म विचारले देउता मान्दिन र पूज्दीन मूर्तिहरु । तिमी चाहे नास्तिक भन…॥चाहे लहडी भन म पुज्छु यही युगको एउटा ुमाझीु । तिमी चाहे आस्तिक भन……॥

साल थाहा भएन । सायद २०५२ तिर हो कि पाल्पा जिल्लाको पश्चिममा पर्ने भुवनपोखरीको झिर्वासमा माटोले बनेको टल्किने छानोवाला विद्यालय बनिसकेको पनि करिब सैंतीस÷अठ्तीस वर्ष बितिसकेको थियो । यस्तैमा उनी आए । मानौ चलनचल्तिको मान्छे होइन त्यो भेषमा रहरलाग्दो मगमगाउँदो फूल वाचाल र कुनै रहस्यमय लोकबाट आएको देवदुत । उनीसँगै आधुनिक ज्ञान हाम्रा गाउँमा आयो । विशाल बाहिरी संसारसँग सम्बन्ध गाँस्ने अङ्ग्रजी भाषाको अर्थपूर्णपाठ हाम्रा गाउँमा पस्यो । पहिलो दिनको याद छ मसँग थमन सरको हात समाउँदै त्यो दिन फुडुल्के म्यालसम्म सँगै आएको थिएँ । मायालु पाराले उनले हात हल्लाउँदै ुबाईु भने । ुबाईुको अर्थ त पछि मात्रै बुझेँ ।

उनको अवाइसँगै हाम्रो विद्यालयमा नौलो चहलपहल सुरु भयो । उनको व्यक्तित्वको जादुगरी आकर्षणलॆ उनको परिपरि मानिसहरु झुम्मिन हुरुक्क हुन्थे । मानौ डाँडापारीबाट आएको त्यो मास्टर एउटा प्रकाशपुाज हो । मानौ उसको छेउँमा उभिन पाउनु उसको प्रकाश चोरेर आफै उज्यालो बन्नु हो । उनी विद्याको गुणगान गाउँदै घरघर चाहर्थे र केटाकेटीलाई ल्याक्टोफन चक्लेट दिँदै विद्यालयको ढोकासम्म पुर्याउँथे । भुवनपोखरीको शैक्षिक इतिहासले एकपटक लेख्नेछ आधुनिक शिक्षाको यो जग ।

थमन सरअघि मेरा माइला बा र कुल सर अङ्ग्रजीका मास्टर थिए । कुल सर पिटी खेलाउन र माइला बा पुरेत्याइँमा माहिर थिए । हामीलाई कुल सरले एबीसीडी सिकाएथे । एबीसीडी पछि अङ्ग्रजी किताप पढाउन थाले । म अलि चकचके स्वभावको थिएा । घरमा माने रटेर सरलाई जिल्याउनुमा खुसी हुन्थे । कुल सर र माइला बा मेरो माने भोलीभोली भन्दै पन्छिन्थे । र उनीहरुको भोली कहिल्यै आएन । थमन सरको अवाइसँगै उनीहरुको अङ्ग्रजीले नराम्रोसित हावा खायो । यताउता जताततै थमन सरको हाइहाई र चर्चा फैलिदै गयो । थमनसरको पढाउने पारा पनि लचिलो थियो । मौसमअनुसारको उनको चाखलाग्दो पढाउने शैली हेर्न गाग्रो बोकेका गृहिणीदेखि गोठालाहरु पनि आउँथे । जाडोमा चहुर त गर्मीमा पाँकुरीको छहारीमा थमन सर पढाउँथे । मलाई अङ्ग्रजी निकै मन पथ्र्यो । प्राय मेरो नम्बर अङ्ग्रजीमा पहिलो नै हुन्थ्यो ।

थमन सर माधव सरको घरमा बस्थे । हामी कहीलेकाहीँ पुल्ठो बालेर साँझमा पढ्न जान्थ्यौं । एक दिन पढ्नेक्रममा नै इन्दिराले चिमुटेको हिजोजस्तै लाग्छ । संसारमा मलाई मेरो माझी जत्तिकै क्षमतावान कोही छैन जस्तो लाग्थ्यो । म सोच्थे भविष्यमा माझीको कर्म सम्हाल्ने छु । तर उनलेनै मलाई पत्रकारिताको विद्यार्थी बन्न प्रेरित गरे । विस्तारै उनीसँग निकै नजिकिएँ । मानौ मेरो साथीजस्तै भए । म सम्झन्छु हामी कहीले सँगै रिडीखोलामा माछा मार्न जान्थ्यौं कहीले वनमा कालिज खोज्थ्यौं त कहिले मृग चहार्दै छर्छरेको वनमा डुल्थ्यौं । हुग्या र कोदीको रहमा धेरैपटक म दुवाली थुन्न गएको छु उनीसँगै ।

एकदिन विद्यालयमा नै हाम्ले कालिज मार्ने योजना बनायौं थमन सर बन्दुक चलाउनमा पनि माहिर । पारि वनबाट उनले ुए केटाु भन्दै सिठ्ठी लाएर बोलाए म आमासँग थमन सरकोमा जान्छु भनेर वनतिर हान्निएँ । घरमा थमन सरकोमा जान्छु भनेपछि कुनै रोकतोक थिएन । त्यसो त गाउँमा कुरा नकाटेका पनि होइनन् । कतिपयले झुठा आरोप र जातीयताको कुरा पनि नउठाएको होइनन् । हामी सँगै खान्थ्यौं बस्थ्यौं । कहीलेकाँही हाम्रो घरमा पनी खाना खान्थ्यौं । कुरा काट्नेहरु काटिनै रहन्थे । शनिवारका दिन प्रायः सँगै नुहाउन जान्थ्यौं । पहिलोपटक सरको मगमग वसाउने सावुनले नुहाउँदा म निकै रोमािाचत भएको थिएँ । त्यो अझै ताजै छ ।

स्कुल आउने जाने बाटोमा हामी एकअर्कालाई लुकेत तसा्रउँथ्यौं । तसा्रउनेमा म माहिर । कहिलेकाँही म केटी पनि जिस्काउँथे । चौतारीको झाडीमा लुकेर तसा्रउँदा इन्दिराले पिसाबनै फेरेको म अझै सम्झिरहेछु ।

त्यसो त मैले धेरै पटक थमनसरको चित्त पनि दुखाएको छु र मेरा गल्तिका कारण उनी धेरैपटक लज्जित पनि हुनुपरेको छ । सायद त्यो दिन मेरो जीवनको कालो दिन हो । म प्रवेशिका परीक्षामा असफल भएा । मेरो असफलतामा थमन सर मभन्दा पनि निकै धेरै चिन्तित देखें । सरले भनेको सम्झिन्छु-ुहेर केटा † तँ कित बिग्रन्छस् कित मैले सोंचेभन्दा पनि राम्रो बन्छस् ।ु मेरो सफलतामा उनी खुसी हुन्थे मभन्दा धेरै । त्यो मेरो असफलता अकल्पनीय थियो । अर्को वर्ष फेरी नियमित तर्फबाट प्रथम श्रेणीमा एसएलसी पास गरें । त्यसपछि कहिल्यै मलाई दोस्रो हुनु परेन । यद्यपि त्यो दिन चन्द्रमाको दाग बनेर मेरो जीवनमा बसेको छ । कसैगरेपनि म मेट्न सक्दिन त्यसलाई ।

अछुत भनी पशुवत व्यवहार गरिएका अभागीहरुलाई कपुरी ुकु तर्फ खिच्न थमनसरले मनग्गे चेष्टा गरेको म सम्झन्छु । गाउँमा दलितका घर थुपै्र थिए । विद्यालय आउनेहरु त सिला झैं खोज्नु पथ्र्यो । उनले लाहुर जाने र भर्ति हुने मानसिकताका मगर समुदायमा पनि आफै उदाहरण बनेर चेतनाको दियो बाल्ने काम गरे । अहिले श्रद्धा र कृतज्ञताका यी हरफ लेख्दा मेरा हातहरु अडिन्छन् । बिष्ट संस्कारको गाढा छाप बसेको गाउँमा उनको यो प्रयास चानचुने थिएन । समयले एक दिन यो पनि खोतल्ने छ पक्कै ।

भनिसकेँ थमन सरसँगै गाउँमा धेरै नयाँ कुरा आए । गाउँमा खेलकुदका नयाँ शैली आए । मनोराजन र अम्मलका नयाँ साधनहरु आए अनि नयाँनयाँ पोसाक र नयाँ चहलपहल । खेलकुदको नाममा रहेका कपर्दी र लारीलौराको ठाउँमा अचम्मको गोलो वस्तु आयो । त्यो गोलो वस्तुले सबैको मन चोरीहाल्यो । कुरा के भने हाम्रो गाउँमा पहिलोपटक भकुण्डो आयो । त्यो गाविस भरिकै साझा खेल बन्यो । मन बहलाउने नसा तन्काउने एसो भेटघाटको मेसोको नाममा हरेकहप्ता भलिवल प्रतियोगिता हुन थाले । अझ रमाइलो कुरा त के भने बूढा पुरेतहरु पनि काँधमा जनै भिरेर उन्यूको घारीमा तुर्कायाँउँदै भकुण्डो खेल्थे घरिघरि मैदानमै पाहा झैं पछारिन्थे रमितेमा हाँसोको फोहोरा । यसरी जिल्लास्तरीय र गाउँस्तरीय खेलमा समेत गाउँको पहुँच पुग्न थाल्यो । हुन पनि त्यो समयमा थमन सरको सर्टको खुबै चर्चा थियो । मै हुँ भन्नेहरु समेत उनको सटले चित् हुन्थे ।

म सम्झन्छु । थमन सरसँगै गाउँमा अनेकौं टुप्पीहरुको काल आयो । बबुरा टुप्पीहरु भकाभक कटानीमा परे । घर विद्यालय र टोलमा टुप्पीआतङ्क फैलियो । बाहुनका छोराहरु या अन्य सबैले बङ्गाली कट कपाल काट्न थाले । युगिनदेखि जोगाइएका टुप्पीहरु सफाचट् भए । तन्नेरीहरुमा त थमन सर कट कपालको चर्चा नै चल्यो । सायद यो कुरा थमन सरलाई खासै हेक्का भएन होला

विद्यालयमा उनी सर्वव्यापि हुन्थै । धेरैजसो पुरेत मास्टरहरु बिदा लिएर वा नलिइकनै ुएकाहाु पाठमा दगुर्थे उनी कक्षामा केटाकेटीलाई अल्मलाउन केही न केही दिन्थे र अर्को कक्षामा पुगिहाल्थे । कहीलेकाही लखतरान भएर मलाई पनि पढाउन अह्राउँथे । यसरी म मास्टर बन्थे कहीलेकाहीँ ।

म विद्यालयमा अनुशासनहीन विद्यार्थीकै दर्जामा पर्थे । यद्यपि पहिला दोस्रा र तेस्रा स्थान प्रायः नछोड्ने हुनाले खासै सजाय भने पाउँदिनथेँ । कुनै दिन मैले हेडसर खगेस्वर मरासिनीलाई समेत एक लौरो सोँठयाएको छु त्यो पनि कक्षाकोठामा नै । उनी मलाई देखी नसहने । धेरैपटक म कक्षामा हल्ला गरेका कारण मास्टरको कार्टुन बनाएका कारण र साथीहरुलाई हँसाएका कारण बाहिर निष्काशित भएको छु । त्यो दिन हेडसरबाट मलाई पाँच सयवटा माने सुनाउने सजाय सुनाइयो साथमा जति बिगार्यो त्यत्ति नै चोट खानुपर्ने भयो ।

मैले कक्षाको एक कुनामा बसेर माने घोक्न थालें । करिब दुई बजेतिर हेडसर आएर सोध्न थाले माने । मैले जम्मा जम्मी तीनवटा जानिन । सजायअनुसार मैले तीन चोट खानु पर्नेमा उनले चारचोट हाने । मैले सहन सकिन र लौरो खोसेर एक चोट हात थाप्नुस् भन्दै हिर्काएँ । कोठामा हाँसो फैलियो उनी लुरुलुरु बाहिर निस्किए ।

थमन सरको अवाइस्ँगै म कक्षाबाट निकालिनु परेन । उल्टो उनले मलाई हसाउन लगाउँथे । म चित्र कोर्थें कार्टुन बनाउँथे र गीत गाइदिन्थे । विस्तारै मेरो वानी सुधि्रयो । विद्यार्थीलाई सुधार्ने यो काइदा थमन सरको साँच्चै अनुकरणीय थियो ।
म बरोबर थमन सरकोमा गइरहन्थे । राति अबेरसम्म टुकीको उज्यालोमा पढ्थें नजानेको कुरा सोधिरहन्थे । उनौठो कुरा त के भने थमन सर निद्रामा पनि मलाई बर्बराउँदै पढाइरहन्थे । पढेर थाकिसकेपछि उनकै काखमा लुटपुटिएर निदाउँथे । घरमा आमा बुबाले पनि थमनसरलाई निकै माया गर्थे । बुबा आमा कहीलेकाहीँ तरकारी कोशेली लिएर गएको म सम्झन्छु अझै ।

त्यत्रो लामो सङ्गतमा उनको अनुहारमा रिसको फोका कहील्यै देखिन । तर एक दिन उज्वलालाई सोंठ्याएको भने कहील्यै विर्षिन्न । मैले भने पिटाइ कहील्यै खाइन गल्ति गरेंभने पिटेभन्दा धेरै दुख्नेगरी गाली खान्थे । ुरो मनखोलेर रो बल्ल चेत आउँछ ।ु सानैमा थमन सरले भनेको सम्झन्छु ।

त्यसो त त्यो माझीलाई गाउँबाटै निकाल्नेसम्मका प्रयासहरु नभएका भने होइनन् । यसमा टुप्पीधारीहरु ठूलो जोडतोडले लागेका थिए जो मलाई देख्ानसाथ छड्के हान्थे । थमन सरको कुरा काट्दैगर्दा म झुल्केंभने उनीहरु चुप रहन्थे । यसमा हेकुलेका केही पात्रहरु र मगर समुदायमा केही पात्रहरु सकि्रय थिए । स्वार्थ त सबैका बेग्लाबेग्लै होलान् तैपनि ती सबै फाइँफुट्टी मात्र थिए ।

त्यो समय मोरा लागि विद्यालय उदासीको अखडा हुन्थ्यो । त्यो पराजय नजिकको पीडा जम्मै मेरो हृदयमा थुपि्रएको थियो । क्रोध र सन्तापले पेट पोलेको समयमा गम्छु-सायद ती सबैलाई थमन सरले उस्तै परे पढाइदिन्थे । तर गान्धी डिभिजनधारीहरु तैंचुप मैचुप हुन्थे । भित्रभित्रै रुके नामका पात्रहरु विभिन्न दलको आरोपमा षड्यन्त्रका तानाबाना बुन्दथे । समयको भड्खालोमा ती सबै चित् खाए । बरु उचाशिरले ठडियो मेरो प्रमिथस ुमाझीुको व्यक्तित्व ।

गाउँ छोडेको सात वर्ष भइसकेछ । जीवनले पनि एउटा कोल्टे फेरिसकेछ । कृतज्ञताको मुन्टो निहुर्याएर आज पनि त्यही सौम्य शालीन र मायालु हातहरुलाई सम्झिरहेछु । उनी भन्ने गर्थे-मास्टर भनेको माझी हो । उ बटुवालाई पारी तार्छ आफूभने सधै वारिको वारि रहन्छ । बटुवा सात समुद्र छिचोल्दै अघि बढ्छ । ऊ…सेक्सपियर बन्छ । इलियड र ओडीसी निल्छ । चेलो चिनीमा फेरिन्छ गुरु गुँडको गुँड । आज मेरा सफलताका अवसरमा मेरो हाँसो कतै हराएको छ केबल उनकै अनुपस्थितिमा । यी क्षणमा कति हाँस्थ्यौ होला र रमाउँथ्यौं होला । त्यो सजीव हाँसो कति फुथ्र्यो होला । तर मेरो प्रमिथस धेरै टाढा छ । मेरा खुसीका क्षणहरु एक्लै गुम्सीएका छन् । मेरा सफलताका पदकहरुका चाङ् अर्थहीन भएका छन् ।

म हेरी रहेछु स्मृतिको पन्नामा एउटा माझीका अमिट पाइलामाथि पाइला उठेका छन् । हो निर्जनजस्तो लाग्ने सहरबाट म त्यो कर्तव्य पुरा गर्न असमर्थ छु । तर यो लेख्नै पर्ने इतिहास लेखेर भएपनि केही गरेछु भन्ने ठानेको छु । उनीविना अपुरो रहने छ मेरो इतिहास । युगले अवश्य चिन्ने छ मेरो ‘प्रमिथस’ मेरो पि्रय ‘माझी’ ।

August 11, 2010

About Sahitya - sangrahalaya

We will try to publish as much literary work of different authors collected from different sources. All of these work is not used for our profit . All the creative work belongs to their respective authors and publication. If requested by the user we will promptly remove the article from the website.
This entry was posted in नेपाली कथा and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.