पाहुना नआए अनिष्ट हुन्छ

~ज्ञानेन्द्र विवश~

जति अगाडि बढ्दै गयो, उति उराठलाग्दो नरमाइलो पहाडी खोंच र कन्दरा देखा पर्न थाल्यो । यद्यपि सुन्दर फाँट, पाटन र झरनाहरू पनि नदेखिएका होइनन् । गाउँ भेट्न कस्सिएर हिँड्नुपर्ने । बल्ल भेटिएको गाउँ पनि पछौटेपनले ग्रस्त । सरकारी सेवा र सुविधा रत्तिभर पनि छैन । सरकारी विकासले मुगेलीको मुहार फेर्न सकेको छैन । आफ्नै खेतबारीमा उब्जिएका चिनु, मास्या, सिमी, कोदो, फापर, जौ, आलु खान्छन् । जडिबुटी र मह उनीहरूको आम्दानीको स्रोत रहेछ । कतिपय पुरुष भारत गई कमाएर ल्याउँछन् । केही हप्ता दशदिन लगाएर तिब्बतमा पुग्छन् । त्यहाँबाट नून, चामल साटेर ल्याउँछन् ।

मुगेलीहरूको जीवनमा सुखको दिन आएकै छैन भनेपनि हुन्छ । सधैंको गरिबी, अभाव र अनिकालबीच खाने, लाउने र बस्नेकै समस्यामा पिरोलिइरहेका हुन्छन् । आफ्नो बाहेक अन्य समाज र सरकारसँग कुनै सरोकार नै छैन । दुःखःको उपल्लो पहाडमा उनीहरूको अर्कै अलग्ग संसार छ । पराइसंँग कति हात जोड्नु ? कति रोइकराई गर्नु ? उनीहरूको दुःख आफैंसँग छ ।

यस्तो लाग्छ, नेपालभित्रै उनीहरू नेपाली होइनन् । आफ्नै देशमा पनि शरणार्थी जीवन बाँचेका छन् । देशसँग कुनै नाता र केही सरोकार नै छैन । विकासको अवसर र उपलब्धि शून्य छ । त्यत्तिकै खेर गइरहेका अनन्त प्राकृतिक संपदाहरू यहीँ छन् । तर त्यसको सुन्दरता मात्रैले मन कतिञ्जेल रमाइरहन सक्छ र ? सुखी भविष्यको कल्पना गर्नु पनि निरर्थक हुन्छ । अलिक हुनेखानेहरूले गाउँ छोडिसकेका छन् । पिछडिएका पिलन्धरेहरूको जाने ठाउँ छैन । रोइकराई त्यही अनकन्टारको पाखो प्रिय छ । त्यही दुःखको पहाडसंग संघर्ष गर्नु नै जीवनको नियति बनेको छ । भाग्य, भरोसा त्यही दुःखको पहाड । तिनै नीरस र निष्ठुरी उकाली, ओराली । हिउँ, शीत, तुषारो, झरी, वर्षा, र हिमपातसंगै भोको पेट । जीवन शून्य संसार छ । विगत जस्तै वर्तमान झन् दुःखपूर्ण छ । भविष्यको कुनै योजना छैन ।

माँग्री गाउँ हुँदै कर्णालीको उर्लिएको छालको किनारै किनार ढुङ्गेधारा, सिम्खोलापछि पुलु पुग्यौं । तिहार पुल तरेपछि नवनिर्मित विहार गुम्बा आयो । चिउरा, चाउचाउ चपाएपछि ठाडो उकालो चढियो । उकालो डरलाग्दो भीर थियो । खुट्टा खुस्किए तल कर्णालीको भेलमा सिधै डुबिने । अड्किने ठाउँ कतै, केही थिएन । स्यालाङ्को थाप्लोमा नपुग्दै थाकियो । त्यही बेला पानी पनि दर्कियो । हुण्डरीले छाता ओड्न दिएन । ओत लाग्न ओडार खोज्दै ढुङ्गाको चेपमा टाँसिन पुग्यौं । झरी र हुरीबाट केही राहत मिल्यो । बादलको घुम्टो चिरेर चिहाउन पसेको घामको उपस्थितिमा इन्द्रेनी लाग्यो । यसले मनलाइ फेरि अर्को आनन्द प्रदान गरिदियो ।

हामी निकै उचाइमा आइपुगेका रहेछौं बतासले हैरान गरेपनि चारैतिरको डाँडा नजिकै देखिन्थ्यो । हिउँ जमेको अग्लो चुचुरो सामुन्ने नै रहेछ । एकदमै चीसो हावाले मुटु छुन आउँथ्यो । धुपी,सल्लाघारी र ठूल्ठूला धम्मरधुस्से चट्टानले बनेका पहाड । बाटोमा वरपर रङ्गीविरङ्गी साना, ठूला फूलै फूलको विरुवा । सोध्दै हेर्दै केहीको नाम पनि टिप्यौं । जस्तो कि घोडामोचो, रामतुलसी, कागचारो, चुम्लाप पाती, ङोङबेर, तोमाले धुच्चुफूल आदि । यस्ता फूलका बगैचा पाखैभरि थिए । शहरबजारमा भए यिनै फूलका बिरुवा बेचेर कमाई गर्न सकिन्थ्यो । यहाँ ती फूलको कुनै महत्व छैन ।

यहाँबाट देखिने दृश्य साह«ै मनमोहक थियो । हिउँ जमेको लेकलाई हुस्सुले छोपेको दृश्य र एकछिनमा हुस्सु कतै बग्दै बिलाउँदै जाने । कतै गाउँ देखिंदैन । पारि पाखामा ताखा र खारी गाउँ अनि अर्को पहाडको काखमा दाउरा गाउँ । एउटा गाउँबाट अर्को गाउँ पुग्न एक दिन लाग्ला । कतै भीरकै शीरमा, कहिँ चट्टानै चट्टानको फेदीमा छ गाउँ । एकदमै एकलासमा रहेको गाउँ पुग्ने गारेटो बाटोको किरिमिरि हेर्दा पनि टाउको दुख्छ । नागबेली झैं बाटोको फन्को मराई बिचित्रकै लाग्थ्यो । कतै नाकै ठोक्किने उकालो । कहिँ ढाडै खुस्किने ओह्रालो । फेरि त्यहाँ हिँड्न सजीलो छैन । ज्यान हत्केलामा राखेर पाइला सार्नुपर्ने ।

यस किसिमको पहाडी भूगोल र पर्वतीय सौन्दर्यले गौरवको अनुूभूति पनि पैदा गथ्र्यो । त्यही उँचाइमा सानाठूला पहाडी थुम्का थिए । कतै घँघरुका पोथ्रा पोथ्री । कतै धुपी सल्ला र देवदारुका झ्याङ । प्रकृतिको खुल्ला आँगन थियो त्यहाँ । यही पहाडमा जीवनको विविध दृश्य देखिन्थ्यो । लेक, बेंसी, भञ्ज्याङ्ग, देउराली, खोंच, गडतिरमा पाइला टेकेर हामीले बल्ल किम्री गाउँ देख्यौं । गाउँमा कुनै चहलपहल थिएन । माथिबाट हेर्दा घरको आकार ठम्याउनै नसकिने । घरको छाना माटोको हुने रहेछ र त्यही छानाले आँगनको काम गर्ने । बारी र छाना पनि छुट्याउन गाह्रो हुन्थ्यो ।

३०१५ मिटर उँचाईमा रहेको यो गाउँमा आलु, आलुबखडा, स्याउको बोट देख्न्थ्यिो । यो गाउँ छोडेको केही बेरमा पथप्रदर्शक लामाजी कै गाउँ आयो–कार्ती । ठाडो भिरालोमा बारीभरि आलुखेती त्यसै भीरमा बडो मुश्किलले घर ठड्याइएको थियो–घरमाथि घर । एउटाको घरमाथि अर्काको आँगन । फेरि उसको घरमा छिमेकीको आँगन । झ्याल छैन, ढोका पनि एउटै हो । मूलढोकाबाट पसेपछि अँध्यारोमा आफैं हराइँदो रहेछ । त्यही आँगनको बीचमा पारिएको सानो प्वालले भित्रको कोठामा ठूलै उज्यालोको काम गर्ने । त्यसैबाट भित्री धुवावाट बाहिर र बाहिरी हावा भित्र जाने रहेछ । त्यही सानो प्वालबाट बिस्तारै देखिने रहेछ–घरभित्रको अस्तव्यस्त समग्र रूप ! सोमालिया, इथियोपिया, अफ्रिकाका मानिस भोकमरिले हरिकङ्गाल भएको टेलिभिजनमा देखिएको हो । त्यहाँ त्यो भन्दा चौपटको दृश्य देखियो ।

सुघ्घर, सफाइको त्यति ज्ञान छैन । जुठो चोखोको पनि ख्याल नगरिएको पाइयो । बृद्ध र बच्चासंगै तरुना तन्नेरी पुस्ता पनि खिनाउटे र ख्याउटे । झुत्रेझतौरे, त्यस्तै मैलोधैलो । उमेर नपुगी बुढ्यौलीले छोपेको ज्यान । जता हे¥यो उतै टिठ लाग्दो अनुहार देखिन्छ, दया लाग्दो रूप भेटिन्छ । मन चसक्क हुन्छ । कसैको लुगा राम्रो छैन । कसैको अनुहारमा खुशीको चमक देखिँदैन । हामी धेरै बेर त्यत्तिकै टोल्हायांै । त्यसै अलमलिएछौं ।

गरिबीले सीमा नाघेको कुन्नी कस्तो तस्वीर उता¥यो सहयात्री दीपेन्द्र भण्डारीले । मैले न त रेखाचित्र नै कोर्न सकें, न शब्दमा उतार्न । सोचें दुःखको पहाड भन्या सायद यही होला । ‘अरे सरहरू त किन झोक्राइरहनु भा छ । धेरै थाक्नुभए जस्तो छ । भोलिको यात्रा त झन् कठिन छ । दुःखको पहाड देख्न र टेक्न अझै कठिन छ ।’ लामाले यति के भनेका थिए भरिया भइ आएका शाही जी ले पनि थपिहाले–सापहरूको हिँड्ने बानी त्यति थिएन होला ! अब झन् गाह्रो हुने होला जस्तो पो छ ।

‘अलिअलि थाकियो । रातभरिको आरामले भोलिसम्म ठीक भइहाल्ला नि ?’ मैले निकै पछि आशा प्रकट गरें । साथीले पनि सहमति जनाए । लामाजीले हाम्रा अगाडि एक भाँडा दही राखिदिँदै भने–माथि फुपूकहाँ गएर चौंरीको दही ल्याएको छु । दूध नतताई जमाएर बनाएको दही हो यो । तागतिलो छ, खाइहाल्नुस् । भर्खरै लेकबाट ल्याएको स्वादिलो छ ।

बटुकामा दही राख्दै फेरि उनले बताए–हाम्रो गाउँको चलन पाहुनालाई स्वागत सत्कार गर्ने हो । खसी, कुखुरा, मृग, घोरल, रक्सी जे छ खुवाउनका लागि हाम्रो गुठी जस्तै व्यवस्था छ । म गाउँलेकहाँ गएर यो व्यवस्था गरिहाल्छु । तपाईंहरू भोलि हिँड्न सक्ने पनि हुनु प¥यो नि ! हैन सरहरू !

हामीले नाइँनास्ती त ग¥यौं, तर उनको जिद्दीलाई जित्न सकिएन । शाही दाईले पनि थपे–यताको परम्परा नै हो पाहुनाको सेवा गर्ने । हामीले त्यसलाई हँसिलो मुखले स्वीकारेनौं भने उनीहरूको मन दुख्छ । शाहीले खुसुक्क फेरी कानमा सुनाए–यी भोटेहरू राम्रोमा एकदमै राम्रा हुन्छन् । उनीहरूलाई मन परेन भने आफ्नै नातागोतालाई पनि बाँकी राख्दैनन् ।

मुगेलीको मन जित्ने वा मन रुवाउने हाम्रो कुनै मनशाय थिएन । सँधैको कामधन्दा,मेलापात, स्याउला, सोतर र शोकसुर्तामै जीवन बिताउने सुकेज्यानसँग लिनु–दिनु नै के थियो र ! उनीहरूसँग स्वागत र सत्कारका निम्ति त्यस्तो शिष्टता पनि कहाँ हुनु ? धेरै गन्थन गर्ने जाँगर थिएन । भोलि विदावारी हुँदा केही पैसा दिनुपर्ला भन्ने सोचियो । मन अमन हुँदा हुँदै पनि दही खाइयो । चिसो भएपनि दही साँच्चीकै स्वादिलो थियो । भक्तपुरे जुजु धौलाई बिर्साउने । आफ्नै किसिमको मिठो स्वाद त्यसको थियो । निकै अबेर खाना खाइयो, धिपधिपे दियालोको उज्यालोमा आँखाले छाम्दै अनुमानको भरमा । कुखुराको मासु त आयो तर छिप्पिएको, सायद जखमले भाले हँुदो हो । मःम, पाउरोटी चपाउने हाम्रा दाँतले त्यस्तो जखमलेलाई कहाँ जवर्जस्ती टोक्न सक्नु ! हड्डीले दाँतै कसो भाँचिएन । मरमसला र चोक्टाविनाको पँद्यालो झोल बरु मासुभात भन्दा कता–कता स्वादिलो थियो ।

आफैं के खाउँ, के लाउँको दयनीय अवस्थाका गाउँलेहरूले गुठी जस्तै मिलेर पाहुनाको स्वागत गरेको देख्दा हामी अचम्मित भयौं । यसलाई ‘रोकवा परम्परा’ भनिंदो रहेछ । गाउँमै हुर्केबढेका भए पनि केही वर्षदेखि काठमाडौंको आत्मकेन्द्रित संस्कारमा हामी हिँडेका थियौं । केही नपाइने यो नौलो ठाउँमा यति विघ्न आफन्त र पराइको ख्याल गरेको पाइनु आजको निष्ठुरी समयमा ठूलै कुरा थियो । पाहुनालाई खाना खुवाउने, सुत्न ओच्छ्यान दिने र राति शान्तिसुरक्षा गर्ने उहिल्यैदेखिको चलन रहेछ । लामाजीले बताए अनुसार करान भेगका पाँचवटा गाविसको १२ वटा गाउँमा यो परम्परा छ । पाहुनालाई मिठो खुवाएर खुशी पार्दा गाउँमा अनिकाल टर्ने विश्वास उनीहरूलाई रहेछ ।

गाउँमा कुनै बेला पाहुना आएन भने नियास्रो मान्ने र अब अनिष्ट हुने डरले गाउँलेहरू भाकल गर्थे । अब यतातिर मुश्किलले पाहुना आउने गरेका छन् । त्यसैले दुःखको पहाड झन् अझ चुलिएको र अनिकालको महामारी अझ बढेको अनुमान उनीहरूमा रहेको पाइन्छ । त्यसो त, जो पायो उही उनीहरूको स्वागत सत्कारयोग्य पाहुना हुँदैन रहेछन् ।

यसमा पनि पहिलेको जस्तो परम्पराले हिजोआज नेटो काटिसकेको छ । भोक र रोगले धन्न धानेका बुढाखाडाहरू आफैंले भोगेका विगत सम्झेर रोएको भेटियो । उबेला खेतीपाती राम्रै हुन्थ्यो । बस्तुभाउ टन्न पालिन्थ्यो । खानलाई दुःख होइन बेच्नलाई गाउँ जानुपथ्र्यो । त्यसैले मुगेलीहरू व्यापार, व्यवसायमा निक्कै अगाडि थिए । अब आजको कुरा गर्दा एकसरो जीवन धान्न नै धौ धौ छ । हिजोको कुरा एकादेशको कथा भइसक्यो । त्यही बेला कमाएर कुम्लोकुटुरो बोकी कतिपय मुगेलीहरूले आफ्नो गाउँलाई छोडिसकेका रहेछन् ।

खोटाङ्, चिसापानी
हालःपो.ब.नं.२९९,काठमाडौ

(श्रोत:- रचना पत्रिका  बर्ष ४२ अंक ७४ २०५९)

About Sahitya - sangrahalaya

We will try to publish as much literary work of different authors collected from different sources. All of these work is not used for our profit . All the creative work belongs to their respective authors and publication. If requested by the user we will promptly remove the article from the website.
This entry was posted in नियात्रा and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.