कथा : मान्छेभित्रको मान्छे

~शिव प्रकाश~SHiva Prakash

“मान्छेको मनको तस्वीर अनुहारमा उत्रिने हो भने यो संसारमा मान्छे नै बाँकी रहदैन,” ऊ मनमनै बोल्दै थियो, मैले सुनिहाले ।
“अज्ञानताको अर्को नाउँ हो– मूर्खता ! मूर्खताको अर्को नाउँ हो– अहंकार ! अहंकारको अर्को नाउँ हो– अज्ञानता ! यी सबै मान्छेकै गुण, स्वभाव र विशेषता हुन् ।”
“मभित्र पनि छ– खराबलाई असल भन्न नसक्ने अज्ञानता । खराबलाई असल भन्न नजान्ने मूर्खता । गल्तीलाई ठीक नभन्ने अहंकार ।”
“मूर्खलाई मूर्ख भन्नु झन् मूर्खता हँुदो रहेछ । मैले त्यही मुख्र्याइँ गरेँ ।”
“नराम्रोलाई राम्रो नभन्नु झन् दुष्टता हुँदो रहेछ । त्यही गरेँ ।”
“नराम्रोलाई राम्रो भनाउन मान्छेले कति प्रयत्न गरेको हुन्छ । अनेक उपाय लगाएको हुन्छ । ती यावत प्रयत्न र उपायका विरुद्धमा उभिनु दुष्टता नभए के हुन सक्छ ?”
“समयको कमानी खुस्किएको छ । जसले जतिखेर जे मन लाग्यो त्यही गरेको छ ।”
ऊ एउटा विचित्रको वक्ता । म अर्को झन् विचित्रको श्रोता ! त्यसैले हामी उल्टोलाई सुल्टो र सुल्टोलाई उल्टो देखिरहेका छौं । ऊ बोलिरहेको छ । म सुनिरहेको छु ।
“म जेलाई गल्ती भन्छु, उनीहरु त्यसैलाई ठीक मान्छन् । म जे ठीक भन्छु उनीहरु त्यसैलाई गल्ती भन्छन् ।”
ऊ एकछिन घोरिन्छ– मूर्तिवत् हुन्छ । वास्तवमा त्यो गल्ती भएको हुदैन, गरिएको हुन्छ । एउटै कुरालाई मान्छेले पटकपटक गरिरह्यो भने त्यो भएको हैन, गरिएको हुन्छ । गरिएको कुरा गल्ती हुदैन, त्यो इच्छा हुन्छ । त्यो आशय हुन्छ । त्यो चाहना हुन्छ । त्यो बानी हुन्छ ।
यस्तै इच्छा, आशय, चाहना र बानी भएकाहरू धेरै छन् । मलाई थाह छ उसले भन्न खोजेका कुरा यही हो तर यहाँनेर सधैं म पनि गल्ती गरिरहेको हुन्छु– गल्तीलाई गल्ती नै भनेर दोहो¥याइरहेको हुन्छु ।
बन्दाकोभी जस्तै मान्छेको पत्रैपत्र छ उसको मन–मस्तिष्कमा । मनको भन्दा मस्तिष्कको खात अग्लो छ । प्रेम गर्नेहरु मनमा छन् । घृणा गर्नेहरु मस्तिष्कमा । प्रेमभन्दा घृणा गर्ने बलिया छन् । किनभने उनीहरु धेरै छन् । धेरै भएकाले ती सब एक अर्काका लागि असल छन् । उसको निष्कर्ष छ– ‘धेरैले जे भन्छ त्यही हुन्छ । धेरैले चलाएको छ संसार ।’
स्वामी विवेकानन्दलाई सम्झन्छ– “जीवनमा धेरै मित्रताको जरुरी छैन । थोरै होस् तर त्यसमा जीवन होस् ।”
उसले कतै पढेको हुन्छ– “इमान्दारले धेरै गुमाउँछ तर रहेको जति असल हुन्छ ।” जे छ ठीक छ, थोरै छ तर असल छ भन्ने लागेको छ उसलाई ।
यो कुरा उसले बुझेको छ– अहिले संसारमा खराबी बढेको छ । कारण– खराबीलाई असल भन्नेको संख्या झन् बढेको छ ।
ऊ अल्फ्रेड एडलरको भनाइ सम्झिन्छ– “विश्वास केवल चरित्रवान् व्यक्तिलाई मात्र गर्न सकिन्छ ।”
तर मान्छेको चरित्र भोगेपछि मात्र थाह हुन्छ । ऊ पहिले विश्वास गर्छ, पछि भोग्छ । त्यसैले सधैं पहिले गर्छ र….पछि दैलो देखेर पछुताउँछ– “किन विश्वास गरेछु ?”
“अनुहारले चरित्र बताउने भए…….?” बोल्दाबोल्दै एकछिन् रोकिन्छ ।
फेरि बोल्छ– “मन परेको मान्छेको मन चिनेपछि अनुहार पनि हेर्न मन लाग्दैन …।” वाक्य पुरा नहुदै रोकिन्छ ।
ऊ रोकिनासाथ मेरो मुखबाट त्यही वाक्य फुत्किन्छ । फुत्किनासाथ उनले आवाज र नजर एकैचोटि मतिर हुत्याउँछिन् । उनका नजर मेरा नजरमा ठोक्किन्छन् । सधैं झैं यसपालि पनि मेरै नजर लुत्रुक्क पर्छन् । शङ्खेकीराले सिङ् लुकाए जस्तो परेलाभित्र लुक्छन् मेरा आँखा । आवाजले कानका कीरा बिउँझिन्छन् । शक्तिशाली झड्का लागे जस्तो हुन्छ । मतिले बेलाबेलामा विश्राम लिए पनि उनी मेरी श्रीमती हुन् ।
“कोसँग कुरा गरेको ?”
“कोहीसँग होइन, उसँग..।”
“कोहीसँग होइन रे, अनि फेरि उसँग रे ! को हो त्यो ऊ भनेको ?”
“ऊ भनेको त्योे !”
“अनि त्यो भनेको को नि ?”
“त्यो भनेको ऊ !”
बोली खस्न नपाउँदै उनका आँखाले डसुँला जस्तो र्गछन् । मुखभित्रै दाँतको कटाक्ष चल्छ । अचम्म हुन्छ ! हत्तपत्त नड्किने उनको आवाज एकछिनलाई भित्रै कतै अड्किन्छ ।
उनको आवाज रोकिनासाथ उसले फेरि सुरु गर्छ तर उही पहिले जस्तै मनमनै ।
“पढ्न सक्यौ भने आफ्नै जिन्दगी एक असल किताब हो ।”
“तर थाह छैन, मान्छेले किन यसो गर्छ ?”
“के गर्छ ?” म पनि मनमनै सोध्छु ।
ऊ पनि मनमनै जवाफ दिन्छ– “आफूलाई जे मन पर्दैन मान्छे अर्कालाई त्यही गर्छ । जे गर्नु हुदैन भनेर अरुलाई अर्ति दिन्छ आफू त्यही गरेर देखाउँछ ।”
उसको आफ्नै जीवनले आफ्नै जीवनलाई केही पाठ सिकाउँछ तर मान्छेका दुःख देखेपछि स्मरण शक्ति कमजोर हुन्छ । सबै बिर्सिन्छ । अति विश्वास गरेका अनन्य मित्रबाट कसैले नपाउने सदावहार उपहारहरु पाइरहन्छ । जुन उपहारलाई धोका भनिन्छ । जसलाई कपटको बट्टामा घातको रातो ¥यापरले बेरेर स्वार्थको रंगीन रिवनले वाँधिएको हुन्छ । हेर्दा त्यो जति सुन्दर सायद संसारमा केही हुदैन । तर जसको असर युरेनियमभन्दा कम हुदैन । यस्ता उपहार उसले आफन्त र मित्रबाट धेरै पाएको हुन्छ । तैपनि विश्वास गर्न छोड्दैन !
“आखिर जे गर्छ आफन्तले नै गर्छ । अन्तमा मुखमा आगो झोस्ने पनि आफन्तै हुन्छ ।”
“दोषै देखाउने नै हो भने भगवानको पनि देखाउन सकिन्छ ।”
म एकछिन निहुरमुन्टी लाएर आशय खोज्छु र सोध्छु– “अर्थात् ?”
“के परुषोत्तम् पुरुष रामचन्द्र भगवान् हैनन् ? यस्ता भगवान्लाई सुनको मृग हुन सक्दैन भन्ने ज्ञान थिएन ? आफ्नी पत्नी सीतालाई यज्ञकुण्डमा हाल्न लगाउने मूर्खता किन गरे ती भगवानले ?”
मेरो भारी टाउकोभित्र फैलिएको शून्य चेतनाको अँध्यारो खाडलमा एउटा मैनबत्ती बल्छ । “आखिर भएको त ‘विनाशकाले विपरित बुद्धि’ हो नि । लालची नजरले नै हो बिपरित बुद्धिको बाटोतिर लैजाने । भगवान्लाई सुनको मृगको लोभ ?” महाज्ञानी ठान्छु म आफूलाई ।
कुरा घतलाग्दा छन् । घटमानको घनचक्कर फेरि सुरु हुन्छ । घट्टको घण्टी बज्न थाल्छ ।
“सफलता आफ्नो प्रयासमा निहित हुन्छ तर मान्छे सधैं अर्काको कमजोरी मात्र खोज्छ । अर्काको कमजोरीमा आफ्नो सफलता लिङ्गो गाड्छ ।”
“कमजोरी थाह नपाउँन्जेल मित्र, मित्र हुन्छ । त्यसपछि झिँगाले घाउ खोजे जस्तै कमजोरीका तिनै घाउ खोजीखोजी मान्छेले मान्छे टोक्छ ।
“घाउ भेटेपछि खल्तीबाट नून निकालेर छर्किदिन्छ । अनि भन्छ– यो जडी दबाई हो । मित्रले मित्रलाई लगाइदिने यो जडी दवाइको पुरिया सबै मित्रले सधैं खल्तीमा बोकेको हुन्छ ।”
“विचरा मान्छे ! आफ्नो दुःख सहन गर्न सक्छ तर अरुको सुख सहन गर्न सक्दैन । अरुको सुखमा रुन्छ । दुःखमा हाँस्छ !”
“मान्छे यो बुझ्दैन, दुःख पाउने मान्छे सुखी हुन सक्छ तर दुःख दिने मान्छे कहिल्यै सुखी हुन सक्दैन ।”
“असल बन्नु छैन, राम्रो देखिनु छ मान्छेलाई । राम्रो देखिन आफ्ना नयाँनयाँ संस्करणहरु समाजको चौरस्तामा ल्याउँछ । बजारमा ‘खुजुलीका दवा’ बेचे जसरी बेच्छ आफ्ना नयाँ सँस्करणहरु ।”
“मान्छेका दुईटा आँखाले सधैं दुईटा दृष्य देख्छ । एउटाले आफूलाई सधैं राम्रो र अर्कोले अर्कालाई सधैं खराब !”
“कति मूर्ख छ मान्छे ? असल हुनलाई खराब गरिरहेछ !”
“जो सबैभन्दा खराब छ, उही सबैसँग सबैभन्दा असल हुन खोज्छ ।”
“यति पनि बुझ्दैन मूर्ख मान्छे– असल हुनलाई केही गर्नु पर्दैन, खराब नगरे पुग्छ । ”
“मान्छेले मान्छेलाई गाली गर्दा ‘ए, कुकुर !’ भनेर गाली गर्छ । वास्तवमा त्यो गाली हैन उपदेश हो तर मान्छे उपदेशलाई गाली सम्झिन्छ । हुन त मान्छे उपदेश सुन्दैन । दिन्छ मात्र ?”
“विष्टा खाएर के भो त मान्छेले जस्तो निष्ठा खादैन कुकुरले । मान्छेभन्दा कति महान् छ कुकुर ? कुकुरबाट शिक्षा लेऊ । भन्न खोजेको यही हो ।”
ऊ भनिरहेको छ । म सुनिरहेको छु । भन्ने र सुन्ने प्रक्रिया अद्भूत छ हामी दुबैको– मनमनै ।
उनी बेलाबेला छेउमा आउँछिन् र पहिले जस्तै उस्तै आँखाले डस्न खोज्छिन् मलाई । ‘कोसँग कुरा गरिरहेको ?’ भन्छिन् र जान्छिन् । यो नियमित क्रिया–प्रक्रिया नौलो भने होइन ।
मैले फेरि मनमनै सोधेँ– कुरा के हो ?
उसले पनि मनमनै जवाफ दियो– “आफ्नै जिन्दगी पढ्दैछु ।”
समयका चड्कनहरु उसले धेरै खाएको छ तैपनि अघाएन्को छैन । सायद जिन्दगी रहँुन्जेल मान्छे केही कुराले अघाउँदैन ।
“सरगमाथामा छु भनेको मान्छे अन्ततः केचनाकलन वा मुसहरनियामा भेटिन्छ ! त्यो पनि नाङ्गै !”
“आत्मविश्वास भएन भने मान्छेले अनेक उपाय लगाउँछ । दुबै खुट्टा उचालेर दौडिन खोज्छ । जब उत्तानोचित पर्छ तब दोष अरुलाई दिन्छ । पूर्व जन्मदेखिको रिस फेर्छ । म पनि मान्छे जस्तै मान्छे हुँ । धेरैपटक रिस बनेर पोखिएको छु ।”
“मान्छे सधैं आफू जित्न खोज्छ तर कहिल्यै अरुलाई जिताउन चाहदैन ।”
ऊ भनिरहेको छ । म सुनिरहेको छु ।
मेरो टाउको तातेको हाँडी जस्तो हुन्छ । हाँडीमा मकैका फुल उफ्रिए जस्तो केही मित्रपात्र र आफन्तहरु मेरो मस्तिष्कमा उफ्रिन थाल्छन् । मित्रभित्रको चित्र खप्परभित्रको कालो खाडीभरी पोतिन्छ ।
ती मित्रपात्र र आफन्त – जो, जे पनि खान्छन् ! जे पनि बोल्छन् ! जे पनि गर्छन् ! हामी मान्छे, कसैको मगजमा सधै अरिंगालको घार छ । कसैको मगजमा सधैं माकुराको जाल छ ! कसैको मगजमा सधैं झिँगाको बगाल छ !
नेपोलियन बोनापार्टले एउटा टेक्स्ट म्यासेज पठाएका थिए । मेरो खप्परको खाडीभित्र कतै गाडिएको थियो एकाएक पपअप हुन्छ– “हे भगवान् मलाई मित्रबाट बचाउँ, शत्रुको सामना म आफैं गर्छु ।”
न्यूयोर्कको मुटुमा ठडिएका टुइनटावर जस्तो मेरो मुटुमा एकाएक रीसका टुइनटावर ठडिन्छन् तर ती धेरैबेर टिक्दैनन् । विन लादेनले ढाले जस्तै उसले एकैछिनमा ढालिदिन्छ । ऊ नदी जस्तै अविरल बगिरेहछ । धेरै कुरा हो जस्तो लागिरहेछ ।
“गाली गर्नेप्रति रिस हैन प्रेम बढ्न थालेको छ ।”
“कति सजिलो छ गाली गरिदिन ? बस्, गाली गरिदियो । केही नगर्नेले सधैं गर्ने सजिलो काम हो गाली । यति सानु काम गरेर श्वान्तः सुखायको शौचताप रमाउनेप्रति किन दुर्भाव राख्ने ? यस्ता निरीह पात्रप्रति दया र प्रेम दुबै राख्नु पर्छ ।”
“मस्तिष्कले मान्छेलाई गलत निर्देश गरिरहेको छ । र त मान्छे गल्तीका नाउँमा प्रवृत्ति दोहो¥याइरहेको छ । मान्छे आत्मालाई सोधेर निर्णय गर्दैन । मस्तिष्कले अह्राए अनुरुप गर्छ । आफ्नो मस्तिष्क अर्कैले ले ‘अक्कुपाई’ गरेपछि मान्छेले आत्मालाई पराई ठान्छ, मस्तिष्कलाई आफ्नो मान्छ ।”
“एक अद्भूत यथार्थ यो पनि हो– मान्छेको सबैभन्दा ठूलो र भरपर्दो साथी मान्छे नै भएको छ भने सबैभन्दा ठूलो र डरलाग्दो शत्रु पनि मान्छे नै भएको छ ।
म सुनिरहन्छु । उसको भन्दा मेरो शक्ति झन् अद्भूत छ । उसको मनको कुरा सुन्न सक्ने असाधारण शक्ति !
उनी फेरि छेउमा आउँछिन् र उही पहिले जस्तै उस्तै आँखाले डस्न खोज्छिन् ।
“कसैको केही वास्ता छैन, मस्त छ, मग्न छ,” भन्छिन् । जान्छिन् ।
जान पाएको छैन फेरि आइपुग्छिन् ।
“को सँग कुरा गरेको ?” प्रश्नको एउटा अगुल्टो फेरी हुत्याउँछिन् ।
म जवाफको चिसो पानी विस्तारै खन्याउँदै भन्छु– “मान्छेसँग ।”
“खै को मान्छे ? म त कोही देख्दिन यहाँ !” प्रश्नको अगुल्टो झन् राँकिन्छ ।
“प्रिये ! म मान्छे हैन ? देखिनौ मलाई ?” म अझै विनशील हुन्छु । शीतल र शान्त भै दिन्छु तलाउ जस्तै ।
“देख्या छु तर कुरा चैँ कोसँग गरेको त ?” अगुल्टो अलि मत्थर हुन्छ ।
“मान्छे भित्रको मान्छेसँग ।”
“मतलब ?”
“मलतब, मभित्रको मसँग !”
“कवि–लेखकहरु पागल हुन्छन् भनेको यही हो कि क्या हो ? अरुको भावना नबुझ्ने यस्ता कसरी हुन्छन् कवि–लेखक ?”
रौद्ररस भरिएका उनका आँखामा प्रेमरस भरिन्छन् । मन–मस्तिष्कमा सौन्दर्यवेगले लालित्य छरिसकेको आभाष हुन्छ ।
“म लेखक पनि हैन, कवि पनि हैन । दुबै नभएपछि म पागल पनि हैन । म पनि मान्छे हुँ र मैले पनि बुझेको छु …..भावना ।”
हामी दुबै धेरैबेर चुपचाप हुन्छौ । र, ……….मान्छे हुन्छौ । जतिबेला जे मन लाग्यो त्यही गर्ने मान्छे !
जनवरी २५, २०१३ हालः बोस्टन, अमेरिका ।

(कथा कृति “कल्की”बाट)

हरैंचा / मोरङ, हाल : बोष्टन / अमेरिका

(स्रोत : Kavyasudha.com)

About Sahitya - sangrahalaya

We will try to publish as much literary work of different authors collected from different sources. All of these work is not used for our profit . All the creative work belongs to their respective authors and publication. If requested by the user we will promptly remove the article from the website.
This entry was posted in नेपाली कथा and tagged . Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.